Workshopy

Sestavte si svůj vlastní mix přednášek a workshopů

8:00–16:00

Technologie ve výuce, čtenářská gramotnost, chromebooky ve školství, zeměpis, mediální výchova, badatelská výuka, práce s nadanými dětmi, 3D tisk, grafika

a mnoho dalších témat využitelných od 1. stupně ZŠ až po střední školy. 

Jdeme ven

Ven? No jasně! A pokud k tomu přidáte vhodnou zeměpisnou aktivitu, máte vyhráno. Namalujeme si „Stopařův obrázek“. Potvrdíme pravdu o mechu na severu (anebo taky ne :-). Připojíme se do vesmíru. Poznáme, co kolem roste a kdo to zpívá. A zjistíme, že Měsíc je „tam“ neustále. Nebude-li pršet ... zvládneme workshop venku. To zní jako plán!

Karel Malík

Učitel zeměpisu a informatiky na malé vesnické škole. Nadšenec do map a produktů Google ve školství. Rád nachází správnou cestu nejen v přírodě, kde se cítí skvěle, ale také ve svých hodinách, kde se snaží kombinovat různé styly výuky zaměřené na rozvoj nejen digitálních kompetencí žáků.

Kouzelná vánoční fyzikální přání

Jste zvědavi, co se pod tímto krkolomným názvem skrývá? Mám pro vás připravenou výrobu dvou netradičních vánočních přání. Pevně doufám, že vás zaujmou a hlavně že následně zaujmou i vaše svěřence.

Jejich výrobu mám vyzkoušenu s dětmi mladšího školního věku, s dětmi staršího školního věku, s gymnazisty, s kantory,... Takže neváhejte a přijďte, třeba nebudete litovat.

Moc bych vás poprosila o následující pomůcky: ostré nůžky (asi by byly vhodné rovné manikúrní) a pastelky, fixy, voskovky, … (prostě čím se vám nejlíp maluje). I pravítko a tužka by se hodily. Děkuji.

Lenka Kramářová

učitelka na gymnáziu, lektorka Elixíru do škol, učím M, F a baví mě to. 

Rozvíjející zvídavost i ty odolné školnímu násilí: Chromebooky

Zvu vás na strhující výlet do světa Chromebooků. Budeme objevovat zejména ty určené pro školství. Určitě vás překvapí, podle čeho je poznáte. 

Ukážeme si možnosti a funkce, které byste asi nečekali u těch „našich domácích“. Prozradíme vám, na co si dát pozor při výběru.

Vyzkoušíme si nanečisto vybrat a ukážeme si, jak číst parametry.

Otevřeme archiv a uvidíte, co o kupujících prozradilo nákupní zadání.

A pokud školu vybavenou máte, čeká vás spousta inspirace, jak dostat ze školních Chromebooků ještě více. Sami budete moci třeba zažít, jak snadné může být změnit učitelský chromebook na „prvňáčkovský“.

David Plešinger

David rád sdílí zkušenosti mezi vzdělávacími institucemi a prodejci digitálních technologií. Navštivte jeho workshop a odnesete si informace, které využijete v každodenní praxi anebo vám pomohou ušetřit.

Systém, který žijeme

Informační systémy řadě z nás zamotaly hlavu. Přitom je používáme denně, jen si to neuvědomujeme. Podíváme se na jeden systém, bez kterého se neobejdeme, a pak si řekneme, kde a jak se podklady v něm získané využívají a jestli bychom dokázali navrhnout podobný v menším měřítku.

Miriam Sedláčková

36 let výuky Informačních technologíí, zaměření na algoritmizaci, bezpečnost. V současné době učím ze zdravotních důvodů jen část úvazku, pracuji ve spolk Onfine.

OrgPad: pomocník pro plánování i výuku

OrgPad je nástroj, bez kterého si svou práci učitele už neumím představit. Pomáhá mi nejen při plánování výuky a seminářů, ale také při tvorbě originálních pracovních listů, úkolů pro žáky a prezentací. Nejvíc jej však využívám k zápisům učiva z hodin – stává se z něj skvělý nelineární sešit, který usnadňuje orientaci a přehlednost. V tomto workshopu se podělím o své osobní zkušenosti s používáním OrgPadu ve výuce a ukážu konkrétní příklady, jak jej používám. Nebojte se, zvládnou ho i děti na 1. stupni ZŠ, takže to zvládneme i my!

Jindřich Zdráhal

Jmenuji se Jindra Zdráhal a momentálně učím na Obchodní akademii ve Veselí nad Moravou, kde se snažím učit informatické předměty a fyziku. V průběhu mé kariéry (začínal jsem učit v roce 2006) jsem postupně víc a víc zjišťoval, že mě učení baví.

Jsem taky fanda do technologií, a hlavně technologií ve vzdělávání. S touto svou zálibou se chlubím ostatním a snažím se jim ukazovat, že to vlastně nic není.

Kde vzít obrázky a „nekrást“

Představte si svět, kde se vaše tvořivost setkává s technologií. Místo, kde můžete objevovat, experimentovat a vytvářet. To je přesně to, co vás čeká na našem workshopu. Nezáleží na tom, jestli jste úplní začátečníci nebo již máte nějaké zkušenosti, důležitá je jen chuť při práci objevovat a hrát si. Ukážeme vám tajné zákoutí internetu, kde můžete najít poklady v podobě kvalitních obrázků, které můžete používat při své práci zdarma a legálně. Provedeme vás světem úpravy obrázků třeba s pomocí aplikace Snapseed. Tato aplikace je jako kouzelný štětec, který vám umožní proměnit jakýkoliv obrázek v umělecké dílo. Na závěr se mrkneme, jak využít aplikaci Sketchbook pro vlastní vytváření obrázků a pokud nám zbyde čas, dotkneme se i toho, jak pro vytváření obrázků můžete využít umělou inteligenci. Tak co na to říkáte, uvidíme se? (napsáno s pomocí AI, určeno pro začátečníky, mobilní zařízení s sebou) 😇 

Pavel a Simona Špačkovi

Simona Špačková

Od útlého mládí je součástí udržování lidových tradic na Horácku a nyní propojuje moderní technologie s prohlubováním poznání kulturního dědictví dětí napříč všemi předměty. Vystudovala učitelství pro 1. stupeň se zaměřením na TV na MU v Brně. Ráda pracuje ve smysluplných celcích, kde využívá mezipředmětové vztahy a jejich vzájemné propojení s moderními přístupy k učení. Je autorkou procvičovacích sešitů z matematiky 2.–5. třídy a spoluautorkou metodik pro 2. a 3. třídu.

Pavel Špaček

Vystudoval učitelství matematiky a zeměpisu na MU v Brně. Již od studentských let ho fascinovaly počítače a jejich možnosti. Proto vždy hledal cesty, jak tyto technologie rozumně a efektivně uchopit. To ho dovedlo až k pravidelnému zařazování a využívání ICT ve vyučovací hodině jako běžné pomůcky.

Aktivně se snaží dělit se širokým okolím o své know-how na svých webovkách kantorina.cz, v rámci skupiny GEG Uranium a na Twitteru. 

Klima ve škole aneb Chce to balanc

Klima školy je tvořeno klimatem ve třídách a rovněž klimatem ve sborovně mezi učiteli. Škola jako taková je vlastně mozaikou mnoha vztahů a velkého množství komunikací na různé úrovni. Vše se vším souvisí. 

V rámci workshopu probereme, co s čím souvisí a co pro funkční komunikaci můžeme udělat jako učitelé i jako lidé. Něco si vyzkoušíme, něčeho se jen dotkneme, ale rozhodně se vzájemně podpoříme. V to doufám.

Andrea Baumannová

Jsem učitelka, učím na víceletém gymnáziu v Hodoníně (GOAH), kromě toho pracuji jako lektor, tutor, kouč, mentor. Snažím se být u všeho, co hýbe kvalitou pedagogické práce a chci být v tomto směru užitečná.

Mými obory jsou čeština, historie a osobnostní a sociální výchova. V češtině mě nejvíce zajímá rozvoj čtenářské gramotnosti, aktivní psaní a kritické myšlení nad texty všeho druhu. V rámci dějepisu jsem horlivou propagátorkou badatelských metod a kritického myšlení, ráda propojuji historii s přítomností, proto také zařazuji do své výuky digitální nástroje všeho druhu.  Osobnostní a sociální výchova – to je pro mě už řadu let velké téma, které veškeré mé snažení propojuje, a to na všech úrovních.

Mám ráda výzvy, baví mě hledání nových cest, ale také vylepšování těch dřívějších. Zkrátka a dobře… mám ráda balanc.

Fígle s technologiemi aneb ohromte i děti

Dostaňte ze svého počítače a mobilu maximum. Jednoduché postupy a „vychytávky“, kterými si můžete zefektivnit a zpříjemnit pracovním i běžný život. Ukážeme si užitečné aplikace a tipy, se kterými zvládnete práci jednodušeji a hlavně ve větší pohodě. Hodně fíglů funguje rovnou, nemusíte si nic instalovat a možná tím překvapíte i své děti 🙂 Některé věci je lepší dělat pomocí specializovaných aplikací, ale nemusíte se bát: všechny představované aplikace jsou dostupné zdarma.

Václav Maněna

Učitel, lektor, jůtůber. Má dlouholeté a praktické zkušenosti s e-learningem, online vzděláváním a smysluplným využíváním technologií ve výuce. Prošel mnoha slepými uličkami a udělal spoustu chyb, o které se rád dělí s ostatními.

Padlet ve výuce

Na workshopu si ukážeme, jak využít prostředí online nástěnek pro skupinovou práci, pro rozvoj čtenářství a pisatelství, případně pro reflexi a sebereflexi žáků. Využijeme i implementovanou AI a ukážeme si, jak s její pomocí naplánovat vyučovací hodinu.

Dejte online nástěnkám šanci. Padlet už dávno neslouží pouze k zavěšení materiálů.

Lenka Skýbová

Lenka vystudovala pedagogickou fakultu Ostravské univerzity obor učitelství na 1.stupni ZŠ. Téměř 15 let se specializovala na výuku nejmenších žáků v 1. třídě. Aktuálně působí jako ředitelka MŠ a ZŠ ve Vřesině. Ve svém vyučování se zaměřuje na rozvíjení čtenářské gramotnosti. Jako absolventka kurzů RWCT a lektorka RWCT využívá ve výuce metod kritického myšlení, které se propojuje s výukou na iPadech. Aktuálně je zapojena do projektu Pomáháme školám k úspěchu.

Mohou být geovědy sexy?

Geovědy jsou takovou vědní popelkou. Jsou často ostatními vědními obory přehlížené i vysmívané. A to i přes to, že se bez nich dění dnešního moderního světa nedá dobře pochopit. K jejich špatnému obrazu u studentů a studentek přispívá i omezené množství hodin, které jsou jejich výuce věnované. V rámci přednášky si představíme některé možné cesty, jak se dá povědomí o geovědách zlepšovat, ale i jak je více do výuky zapojovat! Připravte se na cestu po sociálních sítích i do poliček knihoven.

Petr Brož

Mgr. Petr Brož, Ph.D., (*1984) se v oddělení geodynamiky Geofyzikálního ústavu Akademie věd ČR věnuje výzkumu sopečné činnosti napříč Sluneční soustavou. Specializuje se na Mars. Současně se věnuje i popularizaci geovědních oborů, ať už skrze sociální sítě, či psaní knih (je autorem bestselleru Vesmírníček, aneb usínáme s vědou a knihy Geostorky). Je laureátem Prémie Otto Wichterleho (2018), udělované vědcům AV ČR do 35 let, kteří dosáhli mimořádných výsledků, a ceny Hlávkovy nadace.

Malý modulární HP robot Otto

Přijďte se seznámit s novým, vylepšeným robotem Otto, prvním členem rodiny HP Robots. Otto se dá využít od prvního stupně až po střední školu. 

Přiďte se přesvědčit, jak jednoduché je s Ottem začít pracovat a prakticky si vyzkoušet možnosti jeho programování. Od dálkového ovládání (pomocí widgetů, web control), přes obrázkové blokové programování (podobné Scratch Jr), textové bloky až po Python.

Přidejte k tomu možnost robota poskládat, části a příslušenství vytisknout na 3D tiskárně, možnost využití rozšiřujících sad, podporu STEAM výuky a sedmnáct připravených lekcí včetně prezentací a pracovních listů... to vše dělá z Otta skvělého parťáka nejenom do hodin informatiky!

Peter Zafka a Lukáš Janků

Peter: Vystudoval aprobaci matematika a náboženská výchova ve slovenském Ružomberku. V současné době učí fyziku a informatiku na Základní škole a gymnáziu Navis ve Světicích, vede kroužky robotiky a programování pro děti od tří do 12 let, školí na různých letních školách.

Lukáš: pracuje jako Education Manager ve firmě Moravia Consulting v Brně. Pravidelně vede workshopy a webináře o robotice a 3D tisku, na kterých si účastníci mohou sami vyzkoušet práci s nabízenými roboty a nasbírat inspiraci pro tvorbu vlastních zadání přizpůsobených schopnostem dětí a probírané látce.

SUPíky aneb průběžné hodnocení bez známek

Přijďte s námi přemýšlet o tom, jak dětem díky průběžnému formativnímu hodnocení pomoci dosahovat lepších výsledků. 

Materiálně to nestojí skoro nic. Jeden sešit a trocha kopírování. Mentálně se trochu zapotíme. Aby to fungovalo, potřebujete i dlouhodobé vzdělávací cíle a sílu zajišťovat dětem průběžné informace o tom, jak se jim daří. I to je s pár vychytávkami zvládnutelné. Chcete-li i motivaci externí, připomínáme, že se MŠMT chystá zrušit známky v úvodních ročnících prvního stupně. A my víme, jak si s tím poradit. Nasdílíme cestu, na jejímž začátku stojíme. Podělíme se o přešlapy, obavy i to, co nám funguje, očima zkušené i začínající paní učitelky. Cílíme primárně na 1. stupeń ZŠ, ale principy jsou přenositelné i výše. 

Pavlína Loňková a Kateřina Poláková 

Katka neučí dlouho, tím spíš se ale zaměřuje na to, aby se v jejích hodinách objevovala kvalita. Ve třídě vytváří prostředí, kde se žáci mohou rozvíjet jak individuálně, tak společně jako tým. Učí děti vzájemně se podporovat a respektovat rozdíly mezi sebou. Klade důraz na bezpečnou a podporující atmosféru, ve které žáci vnímají chybu jako příležitost pro další růst. Formativnímu hodnocení se věnuje čerstvě a ráda nasdílí svou cestu, se všemi úspěchy i nezdary. 

Fascinující svět lidského těla

Lidské tělo patří k mým nejoblíbenějším tématům ve výuce přírodopisu / biologie. Oproti některým jiným oblastem tohoto předmětu má však jednu nevýhodu. Nedají se na něm dělat ve škole pokusy. A nebo dají? Přijďte si ochutnat pár aktivit, kterými můžete zpestřit výuku o lidském těle. 

Mnohé aktivity budou nachystané jak ve verzi pro 1. stupeň, tak i pro 2. stupeň, některé i pro výuku na SŠ. Vyzkoušíte si aktivity s běžně dostupnými pomůckami, ale i ty, ke kterým je potřeba nějaké to vybavení.

Václav Fiala

Jsem učitelem na základní škole v Litvínově a gymnáziu v Dubí. Vystudoval jsem přírodovědeckou fakultu, neboť příroda mně fascinovala od malička. Vždy jsem toužil něco objevovat a to mi zůstalo dodnes a krásně se to prolnulo s mou učitelskou praxí. Ve škole stále objevuji nové možnosti, jak žáky více vtáhnout do výuky a snad je i trochu nakazit tím zápalem pro objevování. Využívám k tomu rozmanité metody a formy výuky a rád se o ně s vámi podělím a věřím, že načerpám mnoho inspirace zase od vás.

Se slabikářem ven

Společně zažijeme v roli žáka modelovou lekci, která proběhne také částečně venku. Ve druhé části se zamyslíme nad tím, které předměty můžeme učit venku, co venkovní výuka přináší nám i dětem a s čím bychom měli počítat. Odnesete si tipy a triky do výuky a spoustu inspirace.

Markéta Vokurková

Učitelka prvního stupně ZŠ Kunratice, mentorka, lektorka badatelství a venkovní výuky, 2020 finalistka GTPCR.CZ, autorka venkovního slabikáře, pomáhá s otevřením nové státní svazkové školy.

Miniveletrh edu pomůcek aneb zajímavé technologie napříč obory

Zažijte a seznamte se s některými druhy robotů, vzdělávacími pomůckami, inteligentními vláčky a využitím dalších zajímavých technologií pro jejich zapojení v rámci různých oblastí výuky, rozvoj informatického myšlení a digitálních kompetencí. Vyzkoušíme si i novinky v různých oblastech výuky. 

Na co se můžete určitě těšit: od robotů, kteří mluví několika jazyky včetně češtiny, inteligentního mikroskopu až po inteligentní programovatelné vláčky, rozšířenou realitu – vesmír, pitva žáby, změna skupenství – pevné, kapalné, plynné a další. 

ZdeNěk Smrčka

Zdeněk Smrčka pracuje v Národním pedagogickém institutu. Aktuálně řeší digitalizaci ve vzdělávání, NPO 3.1 DIGI a další metodické, technické, lektorské oblasti, PN, ICT atd. Dále má na starosti mezinárodní projekt Googlu ve spolupráci s MŠMT. Je zapojen do GUG.cz a lektoruje a garantuje informatické, matematické a technické kroužky a kurzy v rámci projektu Intellectus, vyučuje robotiku, programování a další. Rád testuje nové technologické pomůcky, materiály a vychytávky do výuky. 

Problém s online komunikací?  (aktivita z metodiky Internetových úžasňáků)

Čím dál tím více poslouchám od dětí ve škole, že jim nikdo nerozumí. Čím to může být? Často je pro děti těžké své myšlenky zformulovat nebo je zjednodušují do úplně základních prvků komunikace či zkratek. Většina z nás je pro žáky základní školy „delulu“ a základní otázka je, jestli je to „fr“? 

Pojďme se společně podívat na to, jak je důležité i v online prostředí dbát na komunikaci a případné vysvětlování a jak tyto dovednosti můžeme rozvíjet u žáků. Pomoct nám mimo jiné mohou i emotikony. 

Helena Hlaváčková

Mgr. Helena Hlaváčková – třídní učitelka a lektorka primární prevence v Jules a Jim, z.ú. Aktivně se věnuje podpoře koheze a zdravého klimatu v třídních kolektivech a mimo jiné se zabývá také kyberprevencí a ráda se baví se třídami o jejich fungování v online prostředí. Kromě toho lektoruje také programy dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a potkat ji můžete například v rámci programu Internetoví úžasňáci. 

Jak zachránit staré notebooky - řešení je Chrome OS Flex

Blíží se plánované ukončení podpory systému Windows 10, a s tím vyvstává otázka, jak efektivně využít starší notebooky, které se v mnoha školách stávají pomalými a nedostačujícími pro dnešní potřeby. Na tomto workshopu vám představím řešení – Chrome OS Flex, operační systém, který promění vaše staré zařízení v rychlé a spolehlivé Chromebooky. Ukážu vám, jak snadná je přeinstalace, jaké výhody přináší pro výuku a jak přispívá k udržitelnosti v době, kdy je obnova techniky stále nákladnější. Přijďte se inspirovat, jak prodloužit životnost vašich stávajících zařízení a současně optimalizovat náklady.

Účastníci workshopu rovněž obdrží instalační flashku s ChromeOS Flex

Petr Caloň

Jsem učitelem dějepisu, základů společenských věd, zeměpisu a informatiky na Masarykově gymnáziu v Příboře. Již 12 let se zabývám využíváním Google technologií a jejich integrací do chodu školy i samotného vzdělávacího procesu. Chromebooky a jejich využití ve školství se staly mým hlavním zájmem. Tento koníček se postupně proměnil i v moji druhou profesi a od roku 2018 jsem aktivní ve společnosti Edugo Solutions, která je hlavním Google Partnerem v ČR ve světě vzdělání.

Canva ve škole

Objevte možnosti Canvy pro vzdělávání, která nabízí širokou škálu pracovních listů, šablon a vizuálního obsahu pro přípravu výuky. Naučíme se, jak zaregistrovat školní licenci, tvořit návrhy a efektivně je sdílet.

Lucie Drimlová

Provádím digitálním světem žáky, učitele, rodiče a vedení školy, aby využívali dostupné informační technologie efektivně, bezpečně a jednoduše. 

V současné době učím na Gymnáziu Brno, Vídeňská, kde také spolupracuji na zavádění nových řešení a připravuji workshopy pro žáky i učitele. Hledám, zkouším nové nástroje a jak je smysluplně využívat s přesahem do jiných předmětů a v životě.

„Naprogramujme“ si 3D model!

3D modely lze kromě běžných 3D modelovacích nástrojů tvořit i pomocí algoritmů. Pro některé modely, zejména kde je nějaký vzorec opakování, je využití algoritmů ideální. Propojíme tak dvě aktuální informatická témata – 3D modelování a algoritmizaci. Prozkoumáme různé možnosti a na pomoc si pozveme také AI.

Václav Černík

Jsem středoškolský učitel, lektor, 3D tiskař a vývojář webových aplikací.

Aktuálně učím (na zkrácený úvazek) informatiku na gymnáziu ve Žďáře nad Sázavou, dříve jsem učil i zeměpis a matematiku.

Kromě toho lektoruji kurzy zaměřené na 3D tisk a 3D modelování.

Abych to měl pestré, tak se také věnuji vývoji webových aplikací, nyní hlavně vyvíjím pro H-edu.cz nebo pokračuji v rozvoji svého projektu EarthSpaceLab.com.

Statistika nuda je? Rozhodně ne!

Vypravíme se do světa čísel, podíváme se společně, kde hledat, jak s nimi pracovat a hlavně je zajímavě prezentovat. Budeme za čísly hledat příběhy a vyzkoušíme, jak zpracování dat propojit s dalším bádáním.

Pojďte společně vystoupit ze své komfortní zóny a poznejte svět čísel trochu jinak.

Markéta Emmer Illová

Vystudovala jsem PdF MUNI Brno aprobace český jazyk – občanská výchova, ale už na gymnáziu mě potkala výpočetní technika. A to potkávání, prozkoumávání, poznávání a spolupráce mě stále baví. Ráda zkouším nové věci a velmi často se pouštím i do neprobádaných teritorií. Hledám nové možnosti, jak smysluplně využívat digitální technologie ve výuce. V současnosti učím na ZŠ Velké Opatovice. Když věci nejdou, jak mají, tak toho bohdá nebude, aby moravská učitelka z boje utíkala.

Memes ve výuce

Co jsou to memes? A co memy? A mají tyhle dva pojmy něco společného? Že ty (rádoby)vtipné obrázky s textem znáte? A využili jste je někdy ve výuce?

Na workshopu si ukážeme, k čemu všemu nám mohou ve škole posloužit, jak pomocí nich budovat lepší třídní klima a co všechno se můžeme od žáků naučit. Samozřejmostí budou praktické ukázky a také vlastní tvorba. Účastníkům postačí mobil, tablet či počítač výhodou.

Daniel Pražák

Učitel na druhém stupni pražské základky, třídní skvělé 7. C, se svou kočkou Disertací publikuje na blogu @edukocka. Natáčí podcast Hovory z kabinetu a popularizuje inovace, učitelství a inovace v učitelství. Třeba prostřednictvím memes ve výuce.

Online toxicita (aktivita z metodiky Labyrint sítě a ráj srdce)

Toxicita se nám dostává do životů společně s komunikací s lidmi. V rámci běžné komunikace si můžeme vybrat, jak na lidi budeme reagovat a zda si je i přes jejich chování pustíme do života. To samé platí i v online prostoru, víme ale my a naše děti, jak na toxicitu reagovat? V online světě totiž ke komunikaci postrádáme velice důležité prvky klasické komunikace - verbální komunikaci, postoj člověka nebo barvu hlasu. Co s tím? Na to se společně podíváme na workshopu Online toxicita, v rámci kterého se společně podíváme na to, jak učit žáky na toxické a nepříjemné situace reagovat.

Helena Hlaváčková

Mgr. Helena Hlaváčková - třídní učitelka a lektorka primární prevence v Jules a Jim, z.ú. Aktivně se věnuje podpoře koheze a zdravého klimatu v třídních kolektivech a mimo jiné se zabývá také kyberprevencí a ráda se baví se třídami o jejich fungování v online prostředí. Kromě toho lektoruje také programy dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a potkat ji můžete například v rámci programu Internetoví úžasňáci. 

Aktivity do dvojic – ve dvou se to lépe táhne

Vyzkoušíme si několik jednoduchých aktivit do dvojic, kterými můžete svoje hodiny nakopnout a zároveň rozvíjet komunikativní dovednosti ve třídě. Čekají nás přeskládávačky z flippity, poloviční křížovka, AZ kvíz a kufr. Vše si vyzkoušíte v roli žáků. Ukážeme si, kde aktivity tvořit a proč je zařazovat do výuky. 

Pokud vám nevadí mít jednou za čas ve své vyučovací hodině hluk, chaos, pracující žáky a úsměv, tak je tento workshop právě pro vás.

Lukáš Javorek

Jsem učitelem matematiky a zeměpisu, který se rozhodl po patnácti letech působení na I. stupni, II. stupni a III. stupni pro změnu. Své zkušenosti, tipy a triky, které se mi osvědčily ve třídách předávám na svých seminářích a webinářích. Učitelé vše mohou zažít v roli žáků a tím si dát relevantní zpětnou vazbu o možné zapojitelnosti a efektivnosti do jejich výuky. Pocházím z Třebíče, žiji v Jihlavě a snažím se co nejvíce cestovat za svou sportovní vášní kiteboardingem.

Kreativní svět s Book Creator a StoryJumper

Prostřednictvím Book Creator a StoryJumper lze tvořit vlastní učebnice, učební pomůcky, zážitkové deníky, komiksy, prezentace a mnoho další materiálů. Výstupem jsou formáty vhodné pro pc, tablety nebo čtečky, ale i tištěné materiály. Pedagogové využívají program k posilování čtenářské gramotnosti, při výuce jazyků a jako podporu speciálního vzdělávání. 

V průběhu workshopu si společně projdeme některé nástroje, které programy nabízí. Ukážeme si, jak je možné využít šablony a naučíme se pracovat ve sdíleném prostředí. Seznámíme se s metodickou podporou a materiály, které v aplikacích vznikají. A v neposlední řadě pro Vás budu mít tipy a triky využití aplikace z vlastní pedagogické praxi. Vezměte si na výlet do Brna vaše přenosná zařízení, budeme na nich pracovat.

Slávek Hora a Iva Jelínková

Iva Jelínková - Jako pedagog se ve své praxi věnuji integraci digitálních technologií do vzdělávacích procesů a komunikace. Informatice se věnuji i ve speciálním vzdělávání. Mimo výuku ICT působím také jako metodik a koordinátor ICT na několika státních i soukromých základních školách. Od roku 2015 jsem certifikovaným specialistou na systém iOS (Apple) ve vzdělávání. Jsem aktivním členem lektorských týmů v ČR i zahraničí. V Národním pedagogickém institutu (NPI) zastávám roli Ambasadora pro digitální vzdělávání a jsem členem Jednoty školských informatiků. Jsem vášnivý propagátor deskových her a nadšenec pěší turistiky v kopcovitém terénu.

Slávek Hora – měl být zemědělcem, ale chtěl být učitelem, tak se jím stal. Zástupce ředitelky v ZŠ Bystřice, okres Benešov, učitel češtiny, dějepisu a informatiky, lektor smysluplného využívání ICT ve výuce. Spolu s Petrou Boháčkovou píše blog Dejtemipevnybod.cz. Uživatel jablečných strojů, certifikovaný lektor Apple Professional Learning Specialist.

ChatGPT jako tvůrce textů v komunikační
a slohové výchově

V komunikační a slohové výchově učíme žáky tvořit kvalitní, kultivované texty. Jaké místo v tom mají mít nově vznikající automatické nástroje na generování textů? Má jejich pozice zůstat na úrovni korektora či pomocníka pro brainstorming, nebo je někdy opodstatněné použít ho k vygenerování celého textu? Je každé takové použití podvod, nebo se od něj můžeme i něco naučit? Jak to vypadá v reálném životě a jak na to musí reagovat školní výuka? V tomto workshopu se společně podíváme na to, jak si ChatGPT poradí s generováním různých typů a žánrů textů (chcete-li „slohových útvarů“), a pokusíme se přehodnotit cíle a prostředky slohové výchovy pro 21. století.

Jana Šindlerová

Korpusová a komputační lingvistka, lektorka digitálních kompetencí a využití korpusů a jazykových modelů ve výuce, učitelka angličtiny, českého jazyka a komunikace. Učím studenty učitelství na FF UK a středoškolské studenty na Gymnáziu Paměti národa. Baví mě moderní didaktika a smyslupné vzdělávání.

Jú a Pí - metodiky AI dětem pro první stupeň

Ucelený vzdělávací koncept AI pro informatiku na 1. stupni, který vzniká v rámci Kurikula umělé inteligence pro ZŠ a SŠ, se jmenuje Ju a Pí. Jedná se celkem o 9 metodických materiálů k lekcím v dotaci 45 minut. Pohádky a aktivity s roboty Ju a Pí, kteří chtějí moc pomáhat lidem, ale často všechno popletou, provedou děti koncepty dat, strojového učení, předpojatosti, velkých jazykových modelů a ambientní inteligence. V rámci workshopu si vyzkoušíme práci s jednou nebo dvěma metodikami. Více info o metodikách: https://kurikulum.aidetem.cz/jupi

Bára Karpíšková

Barbora Karpíšková – Lektorka a tvůrkyně vzdělávacích materiálů. Pedagog v SVČ Lužánky, manažerka vzdělávacích projektů a tvůrkyně vzdělávacích kurzů se zkušenostmi s výukou na ZŠ a projekty zaměřenými na děti ohrožené školním neúspěchem. Bára tvoří v AI dětem metodiky informatiky pro 1.stupeň a mediální výchovu, školí děti i dospělé.

Mediální výchova: mikrocílení a darkposting

V roli žáků si vyzkoušíme lekci, která se zaměřuje na mikrocílení a darkposting — tedy nástroje, díky nimž lze cílit sponzorovaný obsah na sociálních sítích. Metodický materiál téma rozvíjí na příkladu zneužití dat společností Cambridge Analytica v roce 2016.

Vhodné pro 8.–9. ročník ZŠ i SŠ 

Petr ZAfka

Vystudoval aprobaci matematika a náboženská výchova ve slovenském Ružomberku. V současné době učí fyziku a informatiku na Základní škole a gymnáziu Navis ve Světicích, vede kroužky robotiky a programování pro děti od tří do 12 let, školí na různých letních školách.

Strategie efektivního učení

Zažili jste jako děti, že vás rodiče poslali se učit? Poslali jste někdy své vlastní děti se učit? Předpokládám, že ano, ale řekl vám někdy někdo, jak se to vlastně dělá a co je v této oblasti efektivní? Tento workshop vám pomůže odpovědět na otázky spojené s efektivním učením. Je postaven na výzkumech z oblasti kognitivních věd, pedagogiky a psychologie učení. Zaměříme se na ověřené techniky ​​a přístupy, které podporují aktivní učení i dlouhodobé zapamatování, na příkladech si sami vyzkoušíte, co znamená kognitivní přetížení, a promyslíme, co potřebujeme jako učitelé zařizovat, abychom podpořili efektivní učení našich žáků. 

Štěpánka Baierlová

Učím v Labyrinthu již několik let na 2. stupni a po dlouhé době i na gymnáziu. Svou výuku stavím na formativním přístupu, o kterém jsem přesvědčená, že je základním kamenem kvalitní výuky. Snažím se stavět hodiny tak, aby co nejvíce podpořily žákovský učení. Snažím se být náročná a zároveň podporující. 

Obraz hrdiny v popkultuře

Při srovnání dvou odlišných generací popkulturního ztvárnění hrdiny Péráka si ukážeme, jak lze propojit dějiny, mediální výchovu a výtvarnou výchovu.  

Michal Kaderka

Vystudoval PedF UK, aprobaci dějepis – ZSV pro II. i III. stupeň. Od roku 2010 do 2024 učil mediální výchovu a společenskovědní předměty na pražském Gymnáziu Na Zatlance, nyní od září učí na Gymnáziu Paměti národa. Je vedoucím akreditovaných kurzů mediální výchovy pro učitele (DVPP) a učí mediální výchovu studenty pedagogických oborů na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy. Je autorem webu k mediální výchově www.svetmedii.info a moderuje podcast o vzdělávání 9 let natvrdo. 

Rozbubnujte hudebku!

Rytmy jednoduché i složitější. Zahrajeme si všichni. 

Když bubnuje skupina 10–15 lidí jeden rytmus, je to nezapomenutelný zážitek.

Společně si zahrajeme. K tomu si také povíme, jak funguje taková aktivní hudebka s žáky a v čem je jiná než standardní pojetí. 

Jitka Hodálová

Patří ke šťastným lidem – práce je pro ni zábavou i detektivkou. Neustále hledá tu správnou cestu, která by byla pro děti ta správná, tvořivá a přínosná.

Dlouhodobě se zabývá hudební výchovou, ve které uplatňuje prvky z Orffovy školy, celostní muzikoterapie L. Holzera a vlastní přístup.

Nebaví ji ale jen hudba, potřebuje ve výuce rozmanitost. Zkouší a používá výuková centra, robotiku, ozoboty a jiné.

Pracuje na ZŠ Didaktis jako učitelka 1. stupně.

Tvoříme s chromebookem

Náčrtek, záznam videa, videonávod, komentované fotky... na chromebooku se toto vše vytvoří velmi snadno. 

Budeme si hrát, budeme tvořit... a přitom se vžijeme do role žáků, kteří chromebook mohou používat jako prima výukovou pomůcku. 

PAvel Hodál

V běžném životě jsem učitel žáků a lektor dospělých. Stále hledám, co učit a jak to učit. Mám rád Indii, mám rád CLIL, rád využívám technologie při výuce. Myslím si ale, že technologie jsou pouhým prostředkem k vyšším cílům a neměly by být nasazovány samoúčelně.

Mimo to, že učím informatiku a přírodopis na základní škole, mám rád i zeměpis a často přemýšlím, co je vlastně jeho obsahem. Pouhý seznam geografických faktů to určitě není.

Jsem certifikovaný Google trenér a Google technologie školím, učím a aktivně používám. 

Píšu na web www.tybrdo.cz o výuce a také o Indii.

Tipy pro AI v češtině

Kolem nás se neustále mluví o umělé inteligenci. Máme se jí bát, nebo se ji pokoušet začlenit do své výuky? Tento workshop by měl odpovědět nejen na tuto otázku, ale také ukázat, co AI pro češtináře udělat může, a co naopak ještě neumí, představit aktivitu do výuky a vysvětlit, jak naše pokusy s AI souvisí s digitálními kompetencemi.

Ludmila KOvaříková

Učím češtinu a angličtinu na základní škole ve Vranovicích a prozkoumávám světy čtenářské a digitální gramotnosti, ve kterých hledám způsoby, jak rozvíjet myšlení dětí. A také se ráda učím nové věci.

Ve volných chvílích relaxuji u knih a meditací.

Jsem členkou GEG Učte s námi, publikuji na svých stránkách a sociálních sítích.

Lepší vztahy, lepší škola

Poznejte sílu silných stránek Gallup. Podíváme se na to, proč se silnými stránkami pracovat, co to vlastně znamená a jak dokáží posunout spolupráci v týmu. Od pochopení sebe sama k pochopení ostatních. 

Filip Goszler

Komunity, technologie, silné stránky. Filip je Google Certified Trainer pro Firemní profil a Google Workspace. Jako konzultant, lektor a mentor pomáhá lidem ve firmách i školách s pochopením a uchopením technologií, prací s komunitami a silnými stránkami Gallup. 

Přeci nečtou jenom češtináři

Co čteme? A jak čteme, abychom z četby měli užitek? Na našem workshopu si vyzkoušíme různé druhy čtení – skenování i čtení pečlivé. Budeme pracovat s texty z různých oborů a vyzkoušíme si jejich analýzu obsahovou i formální... protože přeci nečtou jenom češtináři. 

Irena Poláková

Irena Poláková je učitelkou českého jazyka a dějepisu na základní škole a osmiletém gymnáziu. Dlouhodobě se věnuje rozvoji dětského čtenářství, a to jak zážitkového, tak čtení v předmětech. 

Věří tomu, že každé čtení je učení, takže nikdy není „ztrátou času“. Snaží se sebe i své žákyně a žáky učit textu co nejvíce porozumět, a tak si ho užít, případně využít.

Beeboti na čtenářské stezce

Na této čtenářské lekci pro žáky 1. a 2. ročníku ZŠ společně přečteme knihu a necháme se vtáhnout do jejího děje. Pomocí třífázového modelu učení E-U-R prohloubíme porozumění a vnímání textu. Na závěr nám Beeboti pomohou shrnout hlavní myšlenky a zážitky z příběhu zábavnou a interaktivní formou.

Tereza Vítková

Učí na základní škole v Praze Troji. Je autorkou digitálních materiálů pro učitele a lektorkou hravé informatiky na 1. stupni ZŠ. 

iPedie aneb iPadí orchestr v pár minutách

Jste zvědaví jak je možné využít iPad při hudebních činnostech?  Ráda Vám nabídnu malou ochutnávku.  Během workshopu si zkusíme několik hudebních aktivit, při kterých znalost not ani velká hudební zdatnost není nutná. Během společné chvíle vystavíme iPadí orchestr a zahrajeme si některé známé dílko.  Stačí mít chuť do toho se mnou jít a vše už půjde samo. Hlavním prvkem bude začátečnická práce s aplikací GarageBand a prezentace jejího využití v hodině HV. Těším se na aktivní účastníky, pozorovatelé jsou samozřejmě také vítáni. Vlastní přístroj je výhodou (omezená možnost zapůjčení).

Jarmila Šiřická

Mou aprobací je M-HV. Učím na ZŠ ve Velké Bystřici. Mám ráda výzvy, a tak zařazení aktivit digitální gramotnosti do výuky HV mne nenechalo chladnou. IPad jako pomocník ve výuce se mi zdá vhodnou cestou. 

Beyond textbooks: How to engage language learners with real books

In this workshop, we will survey a range of authentic English and American literature and consider how to go beyond textbooks by engaging second language learners through genuine literature. We will look specifically at books aimed at Cambridge Starters, Movers and Flyers levels. Attendees will leave the session with a suggested list of texts and a range activities linked to these to use in the classroom. This session will be conducted entirely in English and will be interactive. 

Ceilidh Leisure

I am an enthusiastic, curious and creative English teacher with 13 years of teaching experience of children aged 5–14. I am from England and this is where I completed my teaching degree, Masters in Children's Literature and taught in primary school before moving to Europe to teach in Italy, France and now Czechia. A lifelong learner, I love books and want to spread this love to the children I teach.