Workshopy

Sestavte si svůj vlastní mix přednášek a workshopů

9:00–16:00

Technologie ve výuce, čtenářská gramotnost, chromebooky ve školství, zeměpis, mediální výchova, badatelská výuka, práce s nadanými dětmi, 3D tisk, grafika

a mnoho dalších témat využitelných od 1. stupně ZŠ až po střední školy. 

Scratch a strojové učení

Umělá inteligence nás během posledního roku obklopuje všude. 

Pojďme si vytrénovat vlastní model strojového učení, který můžeme použít např. k ovládání hry ve Scratch. Takovou malou, milou, ne tak chytrou umělou inteligenci.

Vojtěch Maxera

Učitel informatiky a fyziky na druhém stupni. Fanda robotů, 3D tisku a chytré domácnosti.

Malý vláček: velké možnosti

Všichni nastupovat! Příští stanice Brno!

Komu by se nelíbily vláčky? Přidejte se k nám a pojďme spolu objevovat možnosti využití chytrého vláčku Intelino ve výuce algoritmizace a programování.

Představíme a vyzkoušíme si čtyři možnosti programování: pomocí barevných dílků, prostřednictvím editoru příkazů v aplikaci, s využitím Scratch editoru, díky rozšířením ve Scratchi budeme ovládat vláček  pomocí bbc micro:bitu, mimiky (FaceSensing), modelu strojového učení (Teachable Machine)a když zbyde čas, přijde na řadu i Python.

Ukážeme si, kde čerpat inspiraci a materiály pro výuku a vyzkoušíme si práci s novou aplikací Intelino EDU Central. Ta poskytuje dětem zpětnou vazbu v reálném čase a při plnění úkolů mohou svým vlastním tempem rozvíjet své programovací schopnosti.

Pojedete s námi?

 Petr ZAfka a Lukáš Janků

Peter: Vystudoval aprobaci matematika a náboženská výchova ve slovenském Ružomberku. V současné době učí fyziku a informatiku na Základní škole a gymnáziu Navis ve Světicích, vede kroužky robotiky a programování pro děti od tří do 12 let, školí na různých letních školách.

Lukáš: pracuje jako Education Manager ve firmě Moravia Consulting v Brně. Pravidelně vede workshopy a webináře o robotice a 3D tisku, na kterých si účastníci mohou sami vyzkoušet práci s nabízenými roboty a nasbírat inspiraci pro tvorbu vlastních zadání přizpůsobených schopnostem dětí a probírané látce.

Spolupráce a hudba s micro:bitem

Jak zapojit opravdu celou třídu do jednoho programátorského projektu? Proč na základní i střední škole používáme micro:bit pro podporu spolupráce? Praktické vyzkoušení hraní tónů, akordů i celých skladeb pomocí blokového programování a zejména rádiové komunikace pro synchronizaci ve skupině.

Bára Havířová

Učitelka matematiky, fyziky a informatiky na gymnáziu. Ráda šíří nadšení a pozoruje, kam až může od první jiskřičky doputovat. Zkoumá, k čemu všemu se dá využít micro:bit. Vede kroužek programování, vede studenty, kteří vedou kroužek programování, ...

Tvoříme s chromebookem

Náčrtek, záznam videa, videonávod, komentované fotky... na chromebooku se toto vše vytvoří velmi snadno. 

Budeme si hrát, budeme tvořit... a přitom se vžijeme do role žáků, kteří chromebook mohou používat jako prima výukovou pomůcku. 

PAvel Hodál

V běžném životě jsem učitel žáků a lektor dospělých. Stále hledám co učit a jak to učit. Mám rád Indii, mám rád CLIL, rád využívám technologie při výuce. Myslím si ale, že technologie jsou pouhým prostředkem k vyšším cílům a neměly by být nasazovány samoúčelně.

Mimo to, že učím informatiku a přírodopis na základní škole, mám rád i zeměpis a často přemýšlím, co je vlastně jeho obsahem. Pouhý seznam geografických faktů to určitě není.

Jsem certifikovaný Google trenér a Google technologie školím, učím a aktivně používám. 

Píšu na web www.tybrdo.cz o výuce a také o Indii.

Mapování učebního pokroku

Jak sledovat rozvoj kompetencí žáků v nějakém tematickém celku v určitém časovém horizontu? Jak mít přehled o tom, jak si žáci vedou v dosahování stanovených učebních cílů, kde se aktuálně na své cestě nacházejí a kam směřují? K čemu mi jako učiteli mohou být takové informace užitečné?

Podobné otázky si kladu od počátku své učitelské kariéry. Na tomto workshopu se s Vámi podělím o své dosavadní zkušenosti v této oblasti, jak nad danou problematikou uvažuji, co jsem ve své učitelské praxi doposud vyzkoušel. Zároveň se rád inspiruji z Vašich osobních zkušeností s touto problematikou.

Jiří Krůček

Vystudoval jsem MFF UK, obor softwarové inženýrství, a doplnil si pedagogické vzdělání v rámci programu Učitel naživo. Vedle svého hlavního zaměstnání, lídra týmu softwarových vývojářů, pracuji jako učitel informatiky a lektor kroužku programování na základní škole. Rád pracuji s dětmi, snažím se je nadchnout a rozvíjet u nich zájem o moderní technologie. Ve volném čase sportuji, hraji s přáteli deskové hry či sáhnu po nějaké dobré knize, povětšinou literatuře faktu. (http://jirikrucek.cz)

K čemu se (ne)hodí ChatGPT

Už jste zkoušeli používat ChatGPT a připadá vám hloupý? Neumí spočítat slova v textu, vypočítat matematický příklad nebo vyřešit logickou úlohu, nenapíše správná synonyma, vymýšlí si neexistující fakta a ani prezentaci nedokáže pořádně navrhnout? Nebo jste to ještě nezkoušeli, ale bojíte se blamáže? K čemu by nám tedy měl být dobrý, když má tolik nedostatků? V rámci workshopu porovnáme, k čemu bychom jazykové modely chtěli využít, proč se nám to někdy nedaří a proč je důležité znát jejich limity, abychom je my i naši žáci dokázali využívat skutečně efektivně. 

Jana Šindlerová

Korpusová a komputační lingvistka, lektorka digitálních kompetencí a využití korpusů a jazykových modelů ve výuce, učitelka angličtiny, českého jazyka a komunikace. Učím studenty učitelství na FF UK a středoškolské studenty na Gymnáziu Paměti národa. Baví mě moderní didaktika a smyslupné vzdělávání.

Tvořivý kufřík tety Hanky

Můj kufřík už je spíš velký kufr a skrývá spoustu užitečných věciček pro kreativitu. Je však potřeba zapojit svoji fantazii a touhu realizovat svoje nápady.

Může to být o šití obyčejnou jehlou, ale také o využití šicího stroje. Jehlice máme parádní bambusové a naším velkým cílem je upletení ponožek.

V kufříku nechybí háčky na háčkování, bavlnky na vyšívání, pletací vlna, materiál na macramé, zajímavé látky na šití, lepidla, nůžky, řezací podložka a spousta špendlíků a barev.

Přijďte do mého kufříku nahlédnout a něco si vytvořit.

Hana Knapová

Podstatnou část svého pracovního života jsem se věnovala přípravě a organizaci vzdělávacích programů pro učitele. Poslední dva roky pracuji na Základní škole Didaktis.

Mám na starost téměř vše, co souvisí s technikou, školním systémem, webovým stránkami a soustu dalších činností, které jsou ve škole potřeba zajistit.

Prostředí v této škole je velmi inspirativní a já ráda přijímám výzvy. Jedna taková přišla ve formě nabídky vedení kroužku tvořivých činností s dětmi. Práce s dětmi mne doslova chytla za srdíčko. Je úžasné sledovat, jak děti moje návrhy k tvoření přetvoří svými schopností a nekonečnou fantazií.

To mne opravdu baví.

(ne) Grafika v Canvě

Společně se podíváme na to, jak si může škola Canvu zaregistrovat a jak ji můžeme ve školním prostředí využívat. Vytvoříme si svůj první návrh v Canvě.

Lucie Drimlová

Provádím digitálním světem žáky, učitele, rodiče, aby využívali informační technologie efektivně, bezpečně a jednoduše. 

V současné době učím na Gymnáziu Brno, Vídeňská, kde také spolupracuji na zavádění nových řešení a připravuji workshopy pro žáky i učitele. Hledám, zkouším nové nástroje a jak je smysluplně využívat s přesahem do jiných předmětů. 

AI funkce v Canvě

S pomocí funkcí Canvy, které využívají umělou inteligenci, budeme kouzlit s fotkami a prezentacemi. Workshop je určený pro zájemce, kteří už Canvu používají, nebo v ní umějí vytvořit alespoň jednoduchý návrh.

Lucie Drimlová

Provádím digitálním světem žáky, učitele, rodiče, aby využívali informační technologie efektivně, bezpečně a jednoduše. 

V současné době učím na Gymnáziu Brno, Vídeňská, kde také spolupracuji na zavádění nových řešení a připravuji workshopy pro žáky i učitele. Hledám, zkouším nové nástroje a jak je smysluplně využívat s přesahem do jiných předmětů. 

Jak na školní časopis 3x jinak

Na příkladu tří žákovských médií z různých typů škol si ukážeme, jakými způsoby lze tvořit školní časopisy, ať už v tištěné či online podobě. Povíme si o tom, jak funguje školní redakce, i o tom, jak nefunguje a jakým problémům žákovské novinářské týmy musí čelit. Určeno zájemcům, kteří by rádi sdíleli zkušenosti se školními médii či mediální výchovou, nebo vyučujícím, kteří hledají odvahu či inspiraci rozjet třeba vlastní žurnalistický kroužek. Vhodné pro ZŠ i SŠ.  

Jiří Starý

Aktuálně působím na brněnské ZŠ Horníkova jako učitel dětí 2. stupně. Původem jsem hlavně češtinářem, ale měl jsem to štěstí učit už ledacos, aktuálně se s radostí věnuji také zeměpisu a informatice. Zajímám se o moderní trendy ve vzdělávání a mezioborové přesahy. Zvlášť mě baví například mediální výchova. Na třech různých školách jsem pomáhal žákům či studentům vydávat školní časopis. A práve zkušenosti s vedením školní redakce bych s účastníky BUMeetingu chtěl sdílet na svém workshopu.   

Vše, co chcete vědět o AI ve výuce, a báli jste se zeptat

Co z nástrojů umělé inteligence můžete použít ve školní praxi a nemusíte se toho bát? Jak vám může umělá inteligence ulehčit vaše přípravy na hodiny a jak umělou inteligenci využijete v hodinách se žáky? Tak přesně to se dozvíte na workshopu Petry a Slávka.

Petra Boháčková a Bohuslav Hora

Petra vystudovala Pedagogickou fakultu UK, obor učitelství fyzika – základy techniky. Postupně dostudovala angličtinu a environmentální výchovu. Aktuálně učí na Základní škole Dr. E. Beneše v Praze 9 – Čakovicích fyziku a anglický jazyk a pracujete tam také jako zástupkyně.

Je vedoucím ambasadorem Future classroom lab European schoolnet, od prosince 2014 Apple Professional Developement Trainer, o rok později se stala také Apple Distinguished Educator a od roku 2023 je jedním ze tří Apple Professional Learning specialistů.

Jak na digitální kompetence v češtině

Neustále někde čteme, že žáci vlivem mobilů méně čtou, nepíšou diakritiku, sjíždí sociální sítě a málo komunikují. Je tomu tak ale doopravdy? Na tomto workshopu budeme diskutovat o tom, jakým způsobem se dnes mění čtení, psaní a komunikace. V závislosti na těchto odpovědích pochopíme, jaké digitální kompetence rozvíjet v češtině a jaké aktivity pro žáky chystat.

Ludmila KOvaříková

Učím češtinu a angličtinu na základní škole ve Vranovicích a prozkoumávám světy čtenářské a digitální gramotnosti, ve kterých hledám způsoby, jak rozvíjet myšlení dětí. A také se ráda učím nové věci.

Ve volných chvílích relaxuji u knih a meditací.

Jsem členkou GEG Učte s námi, publikuji na svých stránkách a sociálních sítích.

Ten koumes prudí, že se nudí!

Máte ve třídě na 1. stupni intelektově nadaného žáka a potřebujete ho zaujmout, zabavit i rozvíjet?

Chybí vám vhodné pomůcky i finance na ně? Nemáte přebytky času ani energie něco vymýšlet, tvořit a hledat?

Přijďte si pro konkrétní ukázky a tipy, které se osvědčily nám.

Irena Matušková

Zdá se, že mám malý radar na odhalení nadaných dětí. Kde se vzal? Jsem učitelka, kterou práce s nadanými dětmi nesmírně baví a naplňuje, jsem matkou nadaného dospělého dítěte a v době, kdy tohle téma bylo velká neznámá, jsem pravděpodobně byla nadané dítě. Na vlastní kůži jsem si tak zažila pohled ze všech stran.

Příběhy s iPadem

Nechte své žáky tvořit příběhy pomocí iPadu. Podíváme se na propojení aplikací Keynote a iMovie, díky které lehce využijete pro kreativní tvorbu žáků. 

Libor Klubal

Libor Klubal je učitel matematiky, informatiky a programování s reálnými zkušenostmi ze základního, středního a vysokého školství. Aktuálně je ředitelem ZŠ Velké Hoštice a své zkušenosti pak předává jako odborný asistent na Pedagogické fakultě Ostravské univerzity a také lektor dalšího vzdělávání. O možnostech vzdělávání s moderními technologiemi přednáší na konferencích v České republice i v zahraničí. Od roku 2013 je držitelem titulu ADE (Apple Distinguished Educator) a také certifikace lektora společnosti Apple (Apple Professional Development Authorised Trainer). Provozuje portál Moderní výuka (www.ipadvetride.cz) a aktivně se podílí na školeních učitelů, například i organizováním Letní školy s iPady (www.ipadmoravka.cz).

Online komunikace s neznámými lidmi

Bojíte se predátorů na sociálních sítích? Máte o děti strach. Přijďte na workshop, kde si vysvětlíme více o fenoménu online komunikace s neznámými lidmi. Ukážeme si zásady bezpečné komunikace a sdílení, které nejsou nijak komplikované, a je třeba děti s nimi seznamovat. Pokud těmto zásadám děti nerozumí, činí je to potenciálně zranitelnými. 

Téma si vysvětlíme pomocí aktivity do výuky z metodiky Labyrint sítě a ráj srdce, která obsahuje 12 lekcí zaměřených na podporu zdravého užívání obrazovek. Zároveň si tak ozřejmíme fakta ohledně toho, jak děti online komunikují se neznámými lidmi, k čemu jim tato komunikace slouží a jak často se setkávají s jakými riziky. Dejme dětem šanci být odolnými a méně zranitelnými.

Adéla Lábusová a Markéta Borovcová

Adéla Lábusová 

V současné době je v organizaci Jules a Jim na pozici hlavní metodičky projektu Labyrint sítě a ráj srdce a podílí se na tvorbě metodik programů pro vyučující. Současně působí v Národním pedagogickém institutu. Věnuje se kyberprevenci, digitální gramotnosti a obecně podpoře zdravého rozvoje osobnosti v současném světě. 

Markéta Borovcová 

V organizaci Jules a Jim aktuálně působí na pozici odborné zástupkyně ředitele a současně je lektorkou všeobecné i selektivní prevence a dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. Za třídními kolektivy i učitelskými sbory přichází nejčastěji s tématy týkající se kyberprostoru a sociálního či osobnostního rozvoje.

… a přitom taková blbost!

Rád bych se s vámi podělil o pár drobných on-line stránek, programů, klávesových zkratek, nastavení a obecně fíglů, které mi pomáhají ve škole.

Nejedná se o nic převratného, o žádný systém, který vám obrátí život vzhůru nohama. Ani se vám neotevřou oči a nezačne být všechno růžové. Dokonce zde i velmi namakané nástroje v podstatě degradujeme na „drobná udělátka“.

Je to jenom pár věcí, které vám mohou usnadnit život za katedrou, ale i v kabinetu.

Navíc, pokud znáte classroomscreen, AHK, historii schránky, powertoys a další podobné věci, tak snad ani nechoďte.

Jindřich Zdráhal

Jmenuji se Jindra Zdráhal a momentálně učím na Obchodní akademii ve Veselí nad Moravou, kde se snažím učit informatické předměty a fyziku. V průběhu mé kariéry (začínal jsem učit v roce 2006) jsem postupně víc a víc zjišťoval, že mě učení baví.

Jsem taky fanda do technologií, a hlavně technologií ve vzdělávání. S touto svou zálibou se chlubím ostatním a snažím se jim ukazovat, že to vlastně nic není.

Reflexe jako součást učícího procesu

Když zpětně přemýšlíme o svých zkušenostech, vybavujeme si, co a jak jsme dělali, jak to fungovalo, rozhodujeme se, zda a jak to příště zopakujeme či nikoliv, pak se opravdu učíme. Z textu a vlastních zkušeností vyvodíme, jak může reflexe podporovat učení naše i našich žáků napříč předměty a stupni vzdělávání. Zaměříme se na její obsah, formu a rozsah, a to skrze teoretický podklad i praktické ukázky práce žáků 1. stupně ZŠ. Zjistíme, který typ reflexe preferujeme jako učitelé a na který typ ve svých hodinách zapomínáme. A jako bonus nabídneme či připomeneme několik jednoduchých reflektivních technik. Workshop je postaven na aktivní práci účastníků. 

Pavlína Loňková a Klára Čtveráčková

Učí na 1. stupni, od roku 2019 je členkou týmu fakultní a laboratorní základní školy Labyrinth v Brně, kde působí jako třídní učitelka, interní mentorka, metodička pro 1. stupeň a také v rozšířeném vedení školy. 

V balíčku zásadních pedagogických témat má v poslední době zejména plánování a práci s cíli, oblast hodnocení, kolegiální podporu a rozvoj čtenářských a pisatelských dovedností. 

AI, karamba! Jak na podvody umělé inteligence

Umělá inteligence je skvělý nástroj, který je snadné využít k podvádění. Jak nenaletět podvodníkům, kteří umělou inteligenci využívají? Kde je hranice mezi podvodem a rozumným využitím umělé inteligence ve škole? Jak se bránit proti podvádění a plagiátům? Co má smysl aspoň zkusit a na co můžeme rovnou zapomenout? Na to všechno zkusíme najít odpovědi.

Václav Maněna

Středoškolský učitel, lektor, ajťák a jůtůber. Má dlouholeté a praktické zkušenosti s e-learningem, online vzděláváním a smysluplným využíváním technologií ve výuce. Prošel mnoha slepými uličkami a udělal spoustu chyb, o které se rád dělí s ostatními.

Hustá hustota

Zkusím vám nabídnout pár aktivit, které zažitý stereotyp, že hustota je něco strašně nepochopitelného, snad naboří. Zkusíme si pár experimentů, které jsou ověřené jedinci i třídami od stáří zhruba čtyř let až po mladých sedmdesát. A bonus navíc: jsou to pokusy, laborky či bádání s takovými pomůckami, které máme buď běžně k dispozici, nebo jejich pořizovací cena je většinou v řádu desetikorun.

Lenka Kramářová

učitelka na gymnáziu, lektorka Elixíru do škol, učím M, F a baví mě to. 

Třídnické chvilky s dětmi pro děti

V rámci workshopu se zaměříme na chvilky, které si třídní učitel může užít se svou třídou. Seznámíme se s možnostmi, jak z takových momentů udělat chvíle, které budou mít váhu a podpoří klima třídy. Zaměříme se na rozvoj komunikačních dovedností, kreativity a schopnosti sebehodnocení a reflexe. Některé aktivity si budou moci účastníci vyzkoušet na vlastní kůži. 

Magdalena Tylová

Při studiu Učitelství pro 1. stupeň ZŠ se blíže zaměřovala také na práci s dětmi se specifickými potřebami. V současné době je součástí týmu Labyrinthu, kde působí jako třídní učitelka na 1. stupni. Věnuje se práci s nadanými dětmi a metodice výuky matematiky. Při práci se třídou uplatňuje principy nenásilné komunikace. Snaží se vidět a slyšet své žáky a výuku připravovat s ohledem na jejich potřeby a možnosti - využívá metody kritického myšlení a formativního učení, s žáky pracuje na rozvoji čtenářství a pisatelství, a snaží se nacházet smysluplné mezipředmětové vztahy. Její výuku ovlivnily také návštěvy v zahraničních školách, odborná literatura a absolvování seminářů, školení a letních škol.

Animace ve škole

Proč začít s animací ve škole? Má něco společného s informatickým myšlením? Můžeme pomocí tvorby animací rozvíjet u žáků digitální kompetence? Nebo i něco víc?

Na workshopu si ukážeme a prakticky vyzkoušíme ploškovou a objektovou stop-motion animaci. Projdeme si tvorbou příběhu, vytvoříme postavičky, scénu a pomocí bezplatné aplikace Piximakey zhotovíme jednotlivé snímky, nahrajeme zvuk a exportujeme video.

Dodáme zdroje a poskytneme rady, jak začít. Přijďte, bude zábava 😄

 Petr ZAfka a Lukáš Janků

Peter: Vystudoval aprobaci matematika a náboženská výchova ve slovenském Ružomberku. V současné době učí fyziku a informatiku na Základní škole a gymnáziu Navis ve Světicích, vede kroužky robotiky a programování pro děti od tří do 12 let, školí na různých letních školách.

Lukáš: pracuje jako Education Manager ve firmě Moravia Consulting v Brně. Pravidelně vede workshopy a webináře o robotice a 3D tisku, na kterých si účastníci mohou sami vyzkoušet práci s nabízenými roboty a nasbírat inspiraci pro tvorbu vlastních zadání přizpůsobených schopnostem dětí a probírané látce.

HRÁTKY S OZOBOTY pro ZAČÍNAJÍCÍ 

Ozobot je prostě Ozobot. Byl jedním z prvních a ač uplynula již pěkná řádka let, je tu s námi stále. 🙃 Pojďme se tedy podívat na využití těchto nenápadných a roztomilých robůtků ve školní praxi. Od prvního seznamování, kreslení barevných kódů fixami až po využití puzzle.

Pavel a Simona Špačkovi

Simona Špačková

Od útlého mládí je součástí udržování lidových tradic na Horácku a nyní propojuje moderní technologie s prohlubováním poznání kulturního dědictví dětí napříč všemi předměty. Vystudovala učitelství pro 1. stupeň se zaměřením na TV na MU v Brně. Ráda pracuje ve smysluplných celcích, kde využívá mezipředmětové vztahy a jejich vzájemné propojení s moderními přístupy k učení. Je autorkou procvičovacích sešitů z matematiky 2.-5. třídy a spoluautorkou metodik pro 2. a 3. třídu.

POKROČILEJŠÍ HRÁTKY S OZOBOTY

Ozobot je prostě Ozobot. Byl jedním z prvních a ač uplynula již pěkná řádka let, je tu s námi stále. 🙃 Pojďme se tedy podívat na využití těchto nenápadných a roztomilých robůtků ve školní praxi. Od kreslení barevných kódů fixami se postupně posuneme do říše složitějšího přemýšlení nad ukázkami pracovních listů napříč předměty 1. i 2. stupně. Budeme objevovat, bavit se, informaticky myslet, hrát si a rozvíjet mnohé další kompetence...

Pavel a Simona Špačkovi

Pavel Špaček

Vystudoval učitelství matematiky a zeměpisu na MU v Brně. Již od studentských let ho fascinovaly počítače a jejich možnosti. Proto vždy hledal cesty, jak tyto technologie rozumně a efektivně uchopit. To ho dovedlo až k pravidelnému zařazování a využívání ICT ve vyučovací hodině jako běžné pomůcky.

Aktivně se snaží dělit se širokým okolím o své know-how na svých webovkách kantorina.cz, v rámci skupiny GEG Uranium a na Twitteru. 

Strojové učení pro žáky

Jak začít se strojovým učením ve škole? Představíme si a vyzkoušíme nástroje, které jsou vhodné pro 1. i 2. stupeň ZŠ a věřím, že zaujmou i žáky SŠ. Natrénujeme jednoduchý model a v prostředí Scratch jej využijeme k tvorbě jednoduchého projektu/hry.

Peter Zafka

Peter vystudoval aprobaci matematika a náboženská výchova ve slovenském Ružomberku. V současné době učí fyziku a informatiku na Základní škole a gymnáziu Navis ve Světicích, vede kroužky robotiky a programování pro děti od tří do 12 let, školí na různých letních školách.

Smysluplně o smyslech

Jak smysly smysluplně zapojit a přitom je nepřetížit? Proč jsou vlastně relaxační aktivity tak relaxační? Která smyslová aktivita nás vzpruží a která zklidní? Nejen že si na tyto otázky odpovíme, ale některé smyslové aktivity vhodné do tříd si společně vyzkoušíme. Zn.: Pohodlné oblečení s sebou!

Klára Jabůrková 

Jsem speciální pedagožka a při podpoře děti se speciálními vzdělávacími potřebami se specializuji zejména na neurovývojovou stimulaci a rozvoj kognitivních dovedností.

Zeměpisné vychytávky - grafy, snímky, kartogramy

Workshop nejem pro milovníky zeměpisu. Přijďte se podívat a vyzkoušet si vytvořit jednoduchý kartogram, "poskládat" graf dle svého gusta nebo se podívat na svět z ptačí perspektivy. To vše v duchu rozvoje digitálních kompetencí a s inspirací do dalších předmětů.

Karel Malík

Učitel zeměpisu a informatiky na malé vesnické škole. Nadšenec do map a produktů Google ve školství. Rád nachází správnou cestu nejen v přírodě, kde se cítí skvěle, ale také ve svých hodinách, kde se snaží kombinovat různé styly výuky zaměřené na rozvoj nejen digitálních kompetencí žáků.

Fašismus z výprodeje: jak slova a jejich kontexty mění svět

Jazyk je jedním z důležitých nástrojů budování ideologií a hlavním prostředkem manipulace. Snadnou cestou k ovlivňování společnosti je používání klíčových výrazů, které na sebe vážou specifické, často negativní konotace. Tyto konotace už dávno nemusejí souviset s faktickým obsahem, například fašismus už dávno není jen italskou poválečnou ideologií, ale v podstatě vším: mluví se o fašismu duhovém, liberálním, komerčním.

Ve workshopu se zaměříme na to, jak a proč je třeba zkoumat slova a slovní spojení, která se na nás valí nejen z médií, v kontextu. Ukážeme si, co nám o vzestupu fašistů a fašismu v našem jazykovém prostředí umějí říct jazykové korpusy (Český národní korpus) a proč je nezbytné o tom ve výuce mluvit.

Hana Dufková

Hana Dufková (*1986) vystudovala český jazyk a literaturu a estetiku na FF UK. Pracuje v Ústavu českého jazyka a teorie komunikace FF UK a devět let pracovala v oddělení jazykové kultury Ústavu pro jazyk český AV ČR. Velmi ji zajímá didaktika jazyka, je spoluautorkou vznikající řady učebnice češtiny, na fakultě zajišťuje několik tematických aktivit, jako externí revizorka spolupracovala s Cermatem a podporuje jazykové začleňování lidí z Ukrajiny. Její druhou vášní je popularizace lingvistiky, píše popularizační texty, přednáší a přidala se i k platformě Zeptej se vědce. Přestala věřit v to, že se jazyk dá a má dát usměrnit. Jednou by ráda vařila pivo a psala příběhy pro děti.

Wikipedie a umělá inteligence

Jak smysluplně využívat generativní AI při psaní Wikipedie a přitom zachovat její základní koncepci a pilíře, na kterých je vybudována? Na workshopu se společně podíváme na konkrétní oblasti využití AI chatbotů při tvorbě a rozšiřování článků na Wikipedii a pokusíme se sestavit základní pravidla jejich zapojení.

Jaroslav Mašek

Vystudoval Pedagogickou fakultu Univerzity Karlovy, obor Anglický jazyk – Technická a informační výchova. Je učitelem na střední škole, lektorem kurzů a workshopů pro učitele a autorem článků o vzdělávání. Spolupracuje s Wikimedia ČR na přípravě a vedení kurzů o psaní Wikipedie a tvorbě vzdělávacích materiálů pro učitele. Je členem GEG ČR, Wikimedia ČR a Českého klubu absolventů IVLP. Vede portál o vzdělávacích technologiích Spomocník. Je též vedoucím Virtuálního Digicentra Elixíru do škol.Více o něm najdete na www.jaroslavmasek.cz nebo na LinkedInu. 

Chromebooky z pohledu Admina

Představte si, že byste dokázali nastavit vaši školní počítačovou učebnu za méně než 1 minutu. Představte si pracovní stanici pro vaše žáky, která je rychlá, bezpečná a intuitivní. 

Toto je workshop pro všechny adminy, kteří řeší nákup hardware a hledají způsob, jak snadno a rychle chromebooky spravovat.
Pozor, tento program se netýká didaktiky ale skutečně jen techniky a správy. 

Petr Caloň

Jsem učitel, lektor, odborník na Google technologie a chromebooky. 

Krokoví roboti v praxi

Cílem tohoto workshopu je představit účastníkům různé typy krokových robotů, demonstrace jejich schopností a konkrétních úloh, které lze s jejich pomocí řešit. Kromě toho se účastníci dozvědí několik užitečných tipů a triků, které mohou využít ve své výuce.

Hana Šandová

Paní z Půdy Městské knihovny v Poličce, učitelka informatiky na Gymnáziu Jana Keplera v Praze 6. Ve své práci, která je zároveň jejím koníčkem, pracuje s předškoláky, školáky, ale i dospělými. Zaměřuje se především na rozvoj informatického myšlení prostřednictvím robotiky, hravého programování, 3D modelování a 3D tisku. Zajímá se o využívání technologií napříč předměty.

Filozofie designu

Každá věta tohoto programu byla designována tak, aby Vás zaujala. Design je všude a každý z nás je designer, byť třeba někteří víc a jiní méně. Filozofie designu mi v posledních pěti letech zcela změnila život. Klíčové myšlenky se Vám na svém workshopu pokusím předat. Budu se při tom opírat o své každodenní zkušenosti z vývoje aplikace OrgPad. Přijďte a změňte si i vy svůj život k lepšímu.

Vít Kalisz

Jsem spoluzakladatel a ředitel firmy OrgPad s.r.o., která buduje a spravuje stejnojmennou webovou aplikaci na adrese orgpad.com. Nesmírně si cením vědomostí a celý život prahnu po nových. Zároveň jsem ale dostatečně líný na to, abych se za nimi urputně honil, a raději přemýšlím, jak si cestu k nim usnadnit. To mě před pěti lety dovedlo k OrgPadu - nástroji, který podporuje přemýšlení a zjednodušuje tak učení.

Rozbubnujte hudebku!

Rytmy jednoduché i složitější. Zahrajeme si všichni. 

Když bubnuje skupina 10-15 lidí jeden rytmus, je to nezapomenutelný zážitek.

Společně si zahrajeme. K tomu si také povíme, jak funguje taková aktivní hudebka s žáky a v čem je jiná než standardní pojetí. 

Jitka Hodálová

Patří ke šťastným lidem – práce je pro ni zábavou i detektivkou. Neustále hledá tu správnou cestu, která by byla pro děti ta správná, tvořivá a přínosná.

Dlouhodobě se zabývá hudební výchovou, ve které uplatňuje prvky z Orffovy školy, celostní muzikoterapie L. Holzera a vlastní přístup.

Nebaví ji ale jen hudba, potřebuje ve výuce rozmanitost. Zkouší a používá výuková centra, robotiku, ozoboty a jiné.

Pracuje na ZŠ Didaktis jako učitelka 1. stupně.

Jak AI promění roli umělců a co s tím v hudebce a výtvarce

Když byla vynalezena fotografie, mnozí si mysleli, že je umělcům konec. Podobné to bylo při příchodu digitálních grafických editorů. Umělci tu mezi námi stále jsou, ale nezmění to umělá inteligence? Má ještě vůbec umění smysl? A tím pádem i výuka umění a kultury? Jak s AI ve výuce pracovat? Jak AI nástroje využívat kreativně? To všechno bude předmětem workshopu, který určitě ocení nejen výtvarkáři a hudebkáři.

Baruš Jeřábková

Baruš Jeřábková je umělkyně, učitelka a lektorka zabývající se využíváním digitálních technologií kreativním způsobem. Věnuje se zejména audiovizuální tvorbě a sama na sobě zkoumá jak roli umění v životě člověka, tak i proces učení prostřednictvím možností dnešní doby - internetu a sociálních sítí. Své zkušenosti pak přenáší do vzdělávání - do hudební a výtvarné výchovy.

Jitka Hodálová a Jitka Klimešová

Jitka Hodálová

Patří ke šťastným lidem – práce je pro ni zábavou i detektivkou. Neustále hledá tu správnou cestu, která by byla pro děti ta správná, tvořivá a přínosná.

Dlouhodobě se zabývá hudební výchovou, ve které uplatňuje prvky z Orffovy školy, celostní muzikoterapie L. Holzera a vlastní přístup.

Nebaví ji ale jen hudba, potřebuje ve výuce rozmanitost. Zkouší a používá výuková centra, robotiku, ozoboty a jiné.

Pracuje na ZŠ Didaktis jako učitelka 1. stupně.

Jitka Klimešová

Patří také k těm šťastným lidem – práce je pro ni zábavou i koníčkem. Neustále hledá, co by se ještě dalo v hodinách podnikat, jak děti zaujmout a nabídnout jim aktivity, z nichž vyjdou obohacené o nové dovednosti a vědomosti, aniž by si všimly, že se učí.

Poslední roky se zabývá badatelským přístupem, který se snaží vnést do výuky napříč předměty.

Pracuje na ZŠ Didaktis jako učitelka 1. stupně.

Síla směřování: Cíle, které nás posouvají

Přemýšleli jste někdy, proč některé vzdělávací cíle prostě fungují lépe než jiné? Klíčem je jejich promyšlená formulace, předem známá kritéria, a v neposlední řadě také to, že bereme v úvahu jedinečnost každého žáka, jeho schopnosti a potřeby. Společně se ponoříme do světa cíleného a efektivního vzdělávání.

Výuka aj smysluplně - How children learn English

Why does my child still not speak in sentences? How come she can't explain the present simple to me? When I ask him to translate a simple sentence, he won't do it. Have you or the parents of your pupils ever asked these questions? Then this workshop is for you.

What does the research say about children learning a second language? And what does it mean for our lessons? Children learn a second language very differently from adults and as teachers, we can use this to our advantage. We will discuss stages of language acquisition and try out practical activities that work best for each stage.  přesněno

Vendy Smith

Vystudovala jsem anglistiku a germanistiku na FF Brno a od té doby učím děti i dospělé. Za svůj profesní život jsem učila na jazykovách školách, ve Španělsku i na mezinárodní škole v Brně.  Poslední dva roky vyučuji anglický jazyk na ZŠ Didaktis. 

Ve svých hodinách stále hledám cesty, jak výuku udělat co nejzajímavější a zároveň přípravy co nejefektivnější. 

Jak děti vést k zdravému a prospěšnému užívání digitálních technologií 

přesDigitální wellbeing je dovednost užívat technologie ke svému rozvoji a spokojenost. Na semináři si přiblížíme, jak tuto dovednost u dětí rozvíjet a jakou podporu k tomu od nás dospělých, ať už v roli vyučujících nebo rodičů, potřebují. Seznámíte se se základy efektivní kyberprevence a zjistíte, jak dětem zajistit bezpečí a jak podpořit způsoby přínosného užívání digitálních technologií. Problematika bude představena na příkladu jedné aktivity z nově sestavené metodiky Labyrint sítě a ráj srdce od organizace Jules a Jim, kterou doprovází volně přístupný online kurz, který slouží jako příprava pro realizaci metodiky ve výuce a do kterého společně nakoukneme.něno

Adéla Lábusová a  Markéta Borovcová

Adéla Lábusová 

V současné době je v organizaci Jules a Jim na pozici hlavní metodičky projektu Labyrint sítě a ráj srdce a podílí se na tvorbě metodik programů pro vyučující. Současně působí v Národním pedagogickém institutu. Věnuje se kyberprevenci, digitální gramotnosti a obecně podpoře zdravého rozvoje osobnosti v současném světě. 

Markéta Borovcová 

V organizaci Jules a Jim aktuálně působí na pozici odborné zástupkyně ředitele a současně je lektorkou všeobecné i selektivní prevence a dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. Za třídními kolektivy i učitelskými sbory přichází nejčastěji s tématy týkající se kyberprostoru a sociálního či osobnostního rozvoje.