Workshopy
Sestavte si svůj vlastní mix přednášek a workshopů
9:00–16:00
Technologie ve výuce, čtenářská gramotnost, chromebooky ve školství, zeměpis, mediální výchova, badatelská výuka, práce s nadanými dětmi, virtuální realita, grafika
a mnoho dalších témat využitelných od 1. stupně ZŠ až po střední školy.
Staň se žákem zeměpisu
Karel Malík
Pět aktivit. 45 minut. S mapou i bez. Online i offline. Na papíře, na mobilu, tabletu i počítači. Samostatně i ve skupině. Vychytávky i mé faily. Prostě nabušená hodina zeměpisu a vy… jako žák.
Vše vyzkoušeno na vlastních žácích jedné malé jihomoravské základky. Nebojte se, přijďte.
P.S. Google účet se hodí. 🙂
Inovace ve výuce češtiny
Stanislav Štěpáník
Jaké jsou možnosti a limity výuky češtiny na základní škole? Co skutečně potřebují naši žáci znát o fungování jazyka? Jak propojit výuku jazyka a komunikace? K čemu by mělo poznání jazyka sloužit? A jaké povahy by toto poznání mělo být? Podařilo se naplnit ideje oborové didaktiky češtiny a Rámcového vzdělávacího programu, v nichž je jako hlavní cíl výuky češtiny postulován cíl komunikační?
Tradice jazykového vyučování u nás je již takřka dvousetletá a je založena na předpokladu, že poznání fungování jazykového systému vede k rozvoji komunikačních dovedností a myšlení žáků. Výuce mluvnice věnujeme velikou pozornost, a přitom naši žáci mají mnohdy značné problémy s porozuměním i produkcí textu. Pracovní dílna se zaměří na možnosti zvýšení funkčnosti ve výuce tzv. mluvnice (v propojení s výukou komunikace, resp. slohu).
Staň se internetovým úžasňákem!
Pavel Hodál
Dobrých aktivit, které rozvíjí bezpečnost v internetu, není nikdy dost. Firma Google nyní do češtiny lokalizovala svůj ucelený program Internetoví úžasňáci. Pokud vás dosud míjel, určitě jej zkuste.
Jedná se o detailní metodiku, která cílí na zásady digitální bezpečnosti, obranu proti fakenews, silná hesla a digitální občanství obecně. To vše v povedené interaktivní podobě. Pro všechny navíc s povedenou hrou.
Během webináře projdeme modelovou hodinu výuky internetové bezpečnosti a vše završíme zábavnou (a poučnou) hrou.
Jak začít s novou informatikou (nejen) na 1. stupni ZŠ
Štěpánka Baierlová
a Roman Podlena
a Roman Podlena
Revize RVP ZV přinášejí novou informatiku do základních škol. Pro mnoho prvostupňových učitelek a učitelů je to něco úplně nového, něco, co nestudovali, z čeho možná mají i trochu strach. Myslíme si, že obavy jsou zbytečné a právě prvostupňový učitel je ten pravý, kdo by měl novou informatikou provázet děti na prvním stupni.
Na setkání vám představíme čtyři části nové informatiky – Digitální technologie, Informační systémy, Algoritmizace a programování a Data, informace a modelování. Ukážeme si, co se za učivem a očekávanými výstupy skrývá a jak vůbec s výukou nové informatiky začít.
Ukážeme si různé hry a aktivity, které nám umožní právě prostřednictvím asistovaného badatelství vést děti k objevování nových informatických konceptů. Zaměříme se na aktivity, které lze realizovat bez počítačů, tzn. unplugged, a které podporují týmovou spolupráci a diskuzi.
Badatelská lekce na vlastní kůži
Markéta Vokurková
Blíží se Vánoce. Pojďte si na vlastní kůži zažít otevřené bádání. Na dané téma si sami vymyslíte hypotézu, kterou si pokusem potvrdíte nebo vyvrátíte.
Jak spolu souvisí bádání, venkovní výuka a místně ukotvené učení? I na to budeme spolu hledat odpověď.
3D tiskárna na
1. stupni
1. stupni
Lucie Hrušková
Zamýšlíš na vaší škole začít s 3D tiskem? Máš zájem o tipy, vychytávky a postupy při tvoření ve 3D prostředí? Víš, kde si můžeš stáhnout a vytisknout již vytvořené modely? Toužíš si vytvořit v online programu jednoduchý 3D model a nechat si ho vytisknout? Neváhej a přijď proniknout do tajů 3D tisku.
Czech Wiki Photo
s učiteli
s učiteli
Jaroslav Mašek
Není důležité zúčastnit se, ale vyhrát. Nebo je to naopak? V soutěži Czech Wiki Photo však víc záleží na jiným věcech než na samotné účasti nebo vítězství. Nabízí příležitost rozvíjet naši multimediální gramotnost a vytvářet smysluplné otevřené zdroje. Pojďme se do ní společně zapojit a přitom vymyslet, jak se jí zúčastnit s našimi žáky.
Proč a kde vytvářet otevřené zdroje – představení projektu Czech Wiki Photo.
Focení do vybrané kategorie.
Úprava fotografie dle pravidel.
Nahrání fotografií do soutěže.
Jak tuto aktivitu realizovat se žáky (závěrečná diskuze).
Únikovka s Google prezentací (pro začátečníky)
Pavel Špaček
Ve školách zažily velký boom únikové hry díky distančnímu vzdělávání na podzim roku 2020. Od té doby vznikla spousta návodů a na internetu vyhledáte bez problémů i mraky návodných videí. Jenže… Někde se dozvíte tohle, jinde zase tohle a pro člověka, který nikdy nic podobného nevytvářel, to může být problém.
Proto se společně podíváme „únikovkám“ trochu na zoubek a ukážeme si, jak takovou jednoduchou „únikovku“ vytvoříme v Google prezentaci…
Rozvoj klíčových kompetencí badatelskou výukou
Václav Fiala
Praktický workshop je zaměřený na cílené rozvíjení klíčových kompetencí pomocí čtenářské gramotnosti a badatelské výuky.
Přijďte propojit český jazyk a chemii a prožít příběh jednoho racka v chemické laboratoři.
Pozor, jedná se o dvojblok.
Průlet „typosvětem“
Lucie Drimlová
Podíváme se na základní typografická pravidla, která budete moci ihned začít uplatňovat ve své praxi a vyladit tak vaše prezentace k dokonalosti.
(ne) Grafika v Canvě
Lucie Drimlová
S online aplikací Canva se otvírají nové možnosti pro vaše grafické návrhy prezentací, infografiky, příspěvků, pracovních listů, webových stránek, projektů a mnoho dalšího. Společně se podíváme na to, jak si může škola Canvu zdarma zaregistrovat.
Na příkladu si ukážeme, jak jednoduchý a intuitivní může být díky ní grafický návrh a jak ji můžeme ve školním prostředí využívat při společné práci se třídou.
Výborně, Aničko!
Andrea Kalusová
a Jitka Klimešová
a Jitka Klimešová
Popisný jazyk a kvalitní zpětná vazba by se měly stát nedílnou součástí hodnocení moderní školy, moderního učitele. Jak žákům poskytnout informace o jejich pokroku či potřebách?
Jak sestavit hodnocení popisným jazykem? Jak hodnotit a neurazit, neodradit, ale motivovat? Přijďte si to vyzkoušet, pojďte objevovat nové možnosti formativního hodnocení.
Zjednodušte si život
i práci
s technologiemi
i práci
s technologiemi
Václav Maněna
Jednoduché postupy, tipy a triky, kterými si můžeme usnadnit každodenní práci technologiemi v pracovním i osobním životě.
Představení užitečných aplikací na počítače, mobily i tablety. Díky nim budete pracovat s větší efektivitou a hlavně ve větší pohodě.
Rozšířená realita ve škole
Slávek Hora a Petra Boháčková
Co je nového na poli rozšířené reality a co z toho můžeme/můžete využít v realitě zvané škola?
S námi do jiného světa za obrazovkou vašich mobilních zařízení. Zábava i vzdělání zaručeny.
CLIL? CLIL!
Dana Pauková
Co je to ten CLIL? Když já ten cizí jazyk moc neumím, do tohohle se přece vůbec nemůžu pouštět! To zas bude práce…
Jsou to otázky, které vám běží hlavou? Chcete, ale nevíte, jak začít? Hledáte inspiraci pro CLIL lekce? Chcete se bavit a rozvíjet spolu se svými žáky?
CLIL si krátce představíme a ukážeme si, jak využít CLILSTORE při tvorbě krátkých aktivit i výukových jednotek pro naše žáky.
Nepiš jako LAMA
Dana Pauková
Potřebujete editovat matematický text v Google docs nebo třeba Forms a chybí vám vhodné nástroje? LaTex vás děsí a připadá vám složitý?
Ukážeme si, jak editovat s minimální znalostí LaTexu a postupně a nenásilně se naučit mnohem víc.
Praktická rétorika a videoprezentace: Jak se uvolnit před kamerou a před publikem
Stanislav Adámek
Je tréma vaše téma?
Z tohoto workshopu si odnesete stabilní základ pro uvolněný prezentační výkon, jak před kamerou, tak i před publikem.
Pozor, jedná se o dvojblok.
Bubnohraní
Jitka Hodálová
Pojďte si zabubnovat! Naučíte se základy hry na djembe.
Prakticky ukážeme, jak využít rytmus a hru na djembe nejen v hodinách hudební výchovy. Na své si přijdou i znalí „džembisté“.
Bacha, zase je tu nadanej! Co s ním?
Irena Matušková a Jitka Hodálová
Věta, kterou můžete zaslechnout v mnohých sborovnách.
Předvedeme vám několik praktických metod, jak pracovat s nadanými žáky v běžné třídě. Zjistíte, že standardní a známé úlohy lze upravit na vyšší úroveň. Během workshopu uvidíte a prakticky si vyzkoušíte spoustu materiálů a aktivit.
Google Prezentace trochu jinak
Jitka Rambousková
Zkusili jste v prezentacích vytvořit multimediální knihu? Zkusili jste ho využít jako program na tvorbu animací? Ještě ne? Tak to můžeme zkusit společně na tomto workshopu. Využijeme k tomu Google Prezentace a pár doplňků pro prezentace a Chrome.
P.S. Bude se vám lépe pracovat na notebooku než na tabletu.
Workshop pro dobrou náladu
Ludmila Kovaříková
Učitelství je jedno z nejtěžších povolání. Existuje nějaký způsob, jak nad každodenním náporem úkolů a stresu zvítězit?
Pojďme si povídat o tom, zda je mindfulness jako způsob meditace pro nás to pravé a zda existují ještě nějaké další triky, které by nám pomohly.
Jak začít
s 3D tiskem – pro úplné začátečníky
s 3D tiskem – pro úplné začátečníky
Lucie Hrušková
Zamýšlíš na vaší škole začít s 3D tiskem? Máš zájem o tipy, vychytávky a postupy při tvoření ve 3D prostředí? Víš, kde si můžeš stáhnout a vytisknout již vytvořené modely?
Toužíš si vytvořit v online programu jednoduchý 3D model a nechat si ho vytisknout? Neváhej a přijď proniknout do tajů 3D tisku!
Hry ve výuce matematiky
Štěpánka Baierlová
a Roman Podlena
a Roman Podlena
Také přemýšlíte o tom, jak pro matematiku získat děti, které s ní tak trochu bojují? Jak posilovat u dětí matematické a logické myšlení zábavnou formou? Jak rozvíjet potenciál každého žáka v závislosti na jeho možnostech?
Snažíme se držet pravidla, že když se děti učí s radostí, mají větší šanci na úspěch. Proto často využíváme skupinovou práci a do výuky zařazujeme aktivity a hry, které děti baví. V rámci workshopu se s vámi o některé z nich podělíme a samozřejmě si i něco společně zahrajeme.
Aktuální trendy
v kybernetické bezpečnosti se zaměřením na dětské uživatele internetu
v kybernetické bezpečnosti se zaměřením na dětské uživatele internetu
Kamil Kopecký
Jaké případy řešíme v E-Bezpečí? Které situace řeší děti a dospívající nejčastěji? Na co se zaměřit při prevenci rizikového chování na síti?
A na co si dát pozor, když dítě používá např. TikTok, Tellonym, Roblox či Fortnite? O tom všem v aktuálních kazuistikách.
Buďte komiksovým superhrdinou!
Mirek Mráz
Máte rádi konkrétní knihy a filmy kvůli skvělému ději nebo kvůli jejich hlavním hrdinům? Na tomto workshopu si uděláme jasno, jak jste na tom s odpovědí na výše uvedenou otázku. Taky si ukážeme a vyzkoušíme, jak lze ve výuce využít aplikace Storyboard That a Pixton jak z pohledu učitele, tak žáka, tak, abychom dospěli k pohádkově-komiksovému konci, do kterého se učení dělo jakoby mimochodem, autenticky, s nadšením a kde dostali vaši žáci možnost kreativně zpracovat probírané téma svým vlastním osobitým způsobem.
Plánování pozpátku? To chceš!
Pavlína Loňková
a Petr Mihalco
a Petr Mihalco
To bylo pořád cíle sem, cíle tam – na vysoké škole se jimi pořád někdo oháněl a nám to moc nedávalo smysl. A první střet s praxí nám to potvrdil: „Cíle si strč za klobouk, tady se učí a na tohle nemáme čas!“ Tak jsme je tam strčili. A vydržely tam docela dlouho.
Tenhle workshop bude o tom, jak jsme přizvali cíle zpátky do našich školních životů a proč se bez nich dnes už neobejdeme. Nabídneme jednoduché schéma plánování pozpátku a toho, jak s ním ve škole pracujeme v rámci podpory formativního hodnocení. Přineseme autentické měsíční plány, které používáme napříč celou školou, a přiznáme i to, co se nám ještě nedaří.
Nejlepších 10 tipů, triků a novinek
v Google Kalendáři
v Google Kalendáři
Filip Goszler
Stovky nebo tisíce ušetřených vteřin, minut i hodin! Podíváme se na to, jak vymačkat z vašeho Google Kalendáře maximum. Tipy na to, jak spolu-pracovat a neházet si zbytečné virtuální klacíky pod nohy. Jak si domluvit schůzku a ani spolu nepromluvit. :)
Rozvíjejme digitální kompetence venku!
Darina Mísařová
a Vendula Mašterová
Na workshopu si ukážeme jednu z cest, jak propojit výuku venku s výukou zaměřenou na rozvoj digitálních kompetencí.
Prakticky si vyzkoušíme aplikaci, která nám umožní při venkovní výuce sbírat data z okolí školy (může se jednat o různá přírodovědná témata, ale také o dějepisná, občanská či jiná). Ukážeme si, jak si vytvořit aplikaci pro sběr těchto dat v okolí školy, jak tato data dále zpracovávat, prezentovat (například ve formě map) a sdílet.
S Atlasem kolem světa (a pořád ve třídě)
Daniel Pražák
Ukážeme si, jak s pomocí online Atlasu od Mapy.cz (Atlas.mapy.cz) můžete jednoduše oživit hodiny nejen zeměpisu a naučit děti vyhledávat informace a dávat je do souvislostí. Kde je nejmenší zalidnění a proč? Co se děje na Islandu a kde hledat příčinu? Jak spolu souvisí gramotnost a HDP? Kde se v lednu nejvíce ohřejete? Jak se domluvíte na Pobřeží slonoviny? Pojďte s námi hledat otázky a odpovědi.
A pokud již Atlas.mapy.cz používáte i vy, budeme rádi, když se také podělíte o své zkušenosti, a jistě se najdou nějaké novinky i pro vás.
Nahrávky nejen
v češtině
v češtině
Ludmila Kovaříková
Práce s textem v českém jazyce může mít i podobu nahrávání vlastního hlasu. Workshop napoví, jak pracovat s vlastním hlasem, co všechno můžeme v hodinách nahrávat a jaké aplikace použít. Pro workshop budete potřebovat sluchátka a nainstalovanou QR čtečku.
Chromebooky ve školství jsou zaslouženým hitem
David Plešinger
a Pavel Hodál
a Pavel Hodál
Co je za rostoucí oblibou chromebooků v českých školách?
Navštivte workshop: dozvíte se informace přímo od výrobce a současně přímo od pedagoga:
- jak správně vybrat chromebook do vaší školy a na co nezapomenout;
- jak snadná je správa a nastavení chromebooků ve školním prostředí.
Podívejte se na typické scénáře, jak chromebooky využít při výuce, ptejte se, diskutujte.