Workshopy

Sestavte si svůj vlastní mix přednášek a workshopů

9:00–16:00

Technologie ve výuce, čtenářská gramotnost, chromebooky ve školství, zeměpis, mediální výchova, badatelská výuka, práce s nadanými dětmi, 3D tisk, grafika

a mnoho dalších témat využitelných od 1. stupně ZŠ až po střední školy.

Micro:bit v každém věku

Barbora Havířová

Jak rozvíjet algoritmické myšlení na základní škole a jak na střední? Zbyde něco do kroužků? Musí všechno vysvětlovat učitel? A jde to i distančně?

Praktické vyzkoušení různých programovacích prostředí pro BBC micro:bit včetně učitelského módu – bloky, javascript nebo python (a proč je tam python dvakrát).

Slyšet svět jinak díky mobilu

Baruš Jeřábková

Co když si při čekání u doktora nebo v autobuse místo projíždění facebooku třeba vytvoříte písničku? Anebo kolem vás projede motorka nebo zazpívají ptáci a vás hned napadne, co by se z těchto zvuků dalo udělat?

Přesně takhle se naučíte uvažovat, když objevíte hudební aplikace! Ukážeme si některé z nich a třeba získáte nápady, jak inspirovat vaše žáky k tvůrčímu uchopení svých mobilních telefonů. Doneste si svůj mobil či tablet. A nezapomeňte na sluchátka!

Vidět svět jinak díky mobilu

Baruš Jeřábková

Napadlo by vás, že mobilní telefon, který tak často zatracujeme kvůli tomu, že nás odděluje od okolního světa, může být ve skutečnosti něčím, co náš pohled na svět zbystří? A naučí nás jej více obdivovat, všímat si jej a tak se o něm více dozvídat?

Stačí, když jej uchopíte rukama umělce a objevíme jeho tvůrčí potenciál. V mobilu totiž můžeme vytvářet opravdové umění. Jak na to? To si společně vyzkoušíme na workshopu. Na něj si doneste svůj mobilní telefon nebo tablet.

AstroPi Zero a SpaceLab

Dana Pauková

Pozdrav astronautům na ISS dovede vážně poslat každý. Nekecám. Ti zkušenější se mohou pustit do programování skutečného experimentu na studentském počítači na ISS. Nejsem programátor, přesto se náš tým dostal do nejužšího výběru. Neřeknu vám, jak naprogramovat experiment, ale řeknu vám, co projektu obnáší a proč tohle úžasné dobrodružství podniknout. Stačí se nebát.

S Atlasem online ze třídy až na kraj světa

Daniel Pražák

Může být Atlas cenným nástrojem i pro nezeměpisáře? Kde je nejmenší zalidnění a proč? Co se děje na Islandu a kde hledat příčinu? Jak spolu souvisí gramotnost a HDP? Kde se v lednu nejvíce ohřejete? Jak se domluvíte na Pobřeží slonoviny?Pojďte s námi vymýšlet podobné otázky a hledat odpovědi v online Atlasu.

Podíváme se i na to, jak zapojit žáky z Ukrajiny!

Hello Ruby – informatika na 1. stupni

Eva Nečasová

Hello Ruby je ucelený vzdělávací koncept finské autorky Lindy Liukas. Lekce pokryjí většinu výstupů RVP nové informatiky pro 1. stupeň a pomohou dětem pochopit základy programování, světa počítačů a internetu. Více na: helloruby-pro-skoly.cz

Umělá inteligence na základních školách

Eva Nečasová

Výuka umělé inteligence na základní školy patří. Iniciativa AI dětem vytvořila sadu materiálů, které mohou učitelé využít k jejímu zavedení na školách. Ukážeme si, jaké to jsou a jak s nimi pracovat. Více na: http://aidetem.cz/

Pochopte a uchopte své silné stránky!

Filip Goszler

Chcete pochopit, proč v určitých situacích reagujete vy nebo váš tým tak či onak? Proč vám jde skvěle strategické myšlení, ale máte třeba problémy se seznamováním s novými lidmi? Jak je možné, že vy vidíte všude rizika a váš kolega působí jako naivní sluníčkář?

Tohle vše se skrývá pod testem silných stránek Gallup CliftonStrenghts. Ukážeme si, o čem test je a není, s čím vám pomůže a s čím ne.

Kam jsem to šel? Co jsem to chtěl?

Irena Matušková

Máte pocit, že si nic nepamatujete? Chcete pomoci se zlepšením paměti svým studentům? Ve workshopu si vyzkoušíte několik paměťových metod, které vám pomůžou zapamatovat si jména, čísla, úkoly ...

Jak smysluplně „zabavit“ nadané žáky na 1. stupni ZŠ

Ivana Tlusťáková

Rozumové nadání představuje potenciál, který je potřeba specificky rozvíjet. Je tedy důležité přizpůsobit obsah vzdělávání tak, aby bylo nadané dítě všestranně a relevantně rozvíjeno, a to včetně rozvoje řady dovedností a kompetencí, které mu běžný obsah výuky neumožňuje. Workshop představí vhodné typy úloh pro nadané děti z pracovního sešitu Koumák, který nadaným dětem v běžných třídách obohatí obsah učiva tak, aby byly děti vystaveny úkolům a situacím, kdy musejí uplatňovat složitější myšlenkové procesy a musí vyvinout nemalé úsilí k překonávání adekvátních překážek.

Jak na digitální wellbeing

Jaroslav Mašek

Co znamená digitální wellbeing, kde všude jej můžeme najít a jak souvisí s digitálním minimalismem? Na tyto otázky si odpovíme v první polovině workshopu. Ve druhé části se zaměříme na to, jak digitální wellbeing rozvíjí digitální kompetence, ukážeme si konkrétní příklady digitálního wellbeingu ve škole a zamyslíme se nad tím, jak jej zapojit do výuky.

Napište mi svou otázku předem a já vám na ni na setkání odpovím.

Rozbubnujte hudebku!

Jitka Hodálová

Rytmy jednoduché i složitější. Zahrajeme si všichni.

Když bubnuje skupina 10-15 lidí jeden rytmus, je to nezapomenutelný zážitek.

Společně si zahrajeme. K tomu si také povíme, jak funguje taková aktivní hudebka s žáky a v čem je jiná než standardní pojetí.

Labyrit sítě a ráj srdce

Jitka Chalupníčková

Jak pracovat s dětmi, aby se naučily všímat si toho, čím tráví čas online a jak to na ně působí? Jak je dovést k tomu, aby se naučily pracovat s časem, který tráví online, s ohledem na jejich wellbeing? Jak je vést ke změně a jak se změnou pracovat? To vše si ukážeme během praktického workshopu, kde budeme pracovat s lekcemi z nově vznikajícího programu Labyrit sítě a ráj srdce.

Hrajeme si s 3Déčkem

Jitka Rambousková

Máte nebo plánujete ve škole 3D tiskárnu a netroufáte si ji použít? Klidně troufněte!

Ukážeme si, že začátky tvorby jednoduchých 3D modelů zvládnou úplně všichni hned a bez ohledu na věk. Stačí k tomu jen webový prohlížeč a vůbec žádné přihlašování. Přesvědčíte se, že 3D model nemusí být jen záležitostí precizních techniků, ale má prostor klidně i ve výtvarce nebo zeměpisu.

Znovu žákem zeměpisu

Karel Malík

Pět aktivit k rozvoji nejen digitálních kompetencí v zeměpise. Mapy, data i virtuální geoprezentace. Vše vyzkoušeno na vlastních žácích. Pojďte se stát, klidně znovu, žákem zeměpisu. Těším se na vás :-)

Pohybem se učíme

Klára Jabůrková

Jednoduché pohybové aktivity, které (nejen) dětem na 1. stupni pomáhají překonat problémy s učením, chováním a pozorností a které mohou posloužit jako prevence před jejich vznikem.

Abeceda peněz

Lenka Krejčířová

Česká spořitelna se dlouhodobě věnuje vzdělávání v oblasti finanční gramotnosti. Aktuálně nabízíme programy pro předškoláky, 1. stupeň ZŠ, ale také pro seniory. Přijďte se inspirovat a seznámit s naší nabídkou. Dlouhodobě s námi spolupracuje 700 základních škol napříč ČR, a budeme rádi, když se také přidáte. Těšíme se na setkání s Vámi.

(ne) Grafika v Canvě

Lucie Drimlová

Canva je online grafický nástroj, který vám umožní snadno a rychle tvořit rozmanité grafické výstupy.

Společně se podíváme na to, jak si může škola Canvu zaregistrovat a jak ji můžeme ve školním prostředí využívat.

Začínáme s 3D tiskem na 1. stupni

Lucie Hrušková

Zamýšlíš na vaší škole začít s 3D tiskem? Máš zájem o tipy, vychytávky a postupy při tvoření ve 3D prostředí? Víš, kde si můžeš stáhnout a vytisknout již vytvořené modely?

Toužíš si vytvořit v online programu jednoduchý 3D model a nechat si ho vytisknout? Neváhej a přijď proniknout do tajů 3D tisku!

Strašák Wikipedie

Ludmila Kovaříková

Je Wikipedie dobrý, nebo špatný zdroj informací? Poznáme nějak kvalitní článek?

A jak zjistit autora a jeho odbornost? Na tyto a další otázky si odpovíme a představíme si různé aktivity s Wikipedií tak, abychom přistupovali kriticky k jejímu obsahu, ale zároveň využili jejího potenciálu. Řadu aktivit budete moci okamžitě využít v češtině, občance, mediální výchově, ale i v jiných předmětech.

Hejného metoda po škole aneb i v družině se dá být smysluplně

Magdalena Málková

Jak je to s Hejného metodou a volnočasovými aktivitami? Dá se využít třeba ve školní družině, matematickém klubu nebo odpoledním kroužku? Pojďte si vyzkoušet pár aktivit a dozvědět se, jaká je matematika za školou.

Čeština jako druhý jazyk - Co je to a Jak na to?

Martina Plchová

Na workshopu se účastníci dozví, co si přesně představit pod pojmem „čeština jako druhý jazyk“ (ČDJ), jak uchopit naprosté začátky výuky češtiny jako druhého jazyka, popřípadě i nějaké tipy/vychytávky do výuky. Představím účastníkům některé učební materiály a zdroje vhodné pro učitele ČDJ. To vše se zaměřením zejména na výuku ukrajinských dětí.

„K čemu mi to bude?“ aneb Jak zvýšit oblibu matematiky na druhém stupni

Michaela Cizlerová

Matematika dlouhodobě nepatří mezi společensky nejoblíbenější předměty, a to i přes veškeré snahy o transformaci forem výuky a přizpůsobování obsahu. Jak z této situace ven? Jak žáky správně motivovat? Jak je přesvědčit, že matematika není jen „předmět“, ale běžná součást našeho života a nástroj každodenní potřeby? Jak vystavět výuku tak, aby měli možnost zažít úspěch opravdu všichni, aniž bychom plošně vynechávali složitější učivo? A jak je to ve skutečnosti s matematickými schopnostmi a „buňkami na matematiku“? Tomu všemu se budeme věnovat na workshopu věnovaném matematice (nejen) druhého stupně.

Typografie – základní přehled nejčastějších chyb v textech a jejich řešení

Michal Mikláš

Toto téma je vhodné pro všechny, kteří píšou jakékoliv dokumenty v textových editorech a chtějí se vyhnout častým chybám.

(pozor, jedná se o dvojblok)

Algoritmické rozcvičky

Miriam Sedláčková

Jak si hrají programátoři? Bez počítačů. Rozhodně bez bločků a příkazů. Hravou formou si trénují myšlení a přesné vyjadřování. A kde to pak využijí? Kdekoliv v životě. Přijďte, zkuste a naučte se, jak na to.

Blue-boti nejen na 1. stupni

Vojtěch Maxera

Ovládněte modrého robůtka - tipy a triky pro používání Blue-botů ve výuce nejen na prvním stupni.

Naučíme se ovládat robota několika způsoby, trošku programovat, ale budeme si i kreslit.

Centra aktivit: Cesta ke smysluplnému učení

Olga Novotná

Účastníci si vyzkouší způsoby práce v tzv. centrech aktivit, které dětem umožňují učit se přímou zkušeností, vzájemně spolupracovat, pracovat na rozmanitých úkolech, využívat širokou škálu variabilních pomůcek a materiálů, samostatně si volit úkoly a postupy atd.

Chromebooky ve škole a při výuce

Pavel Hodál a David Plešinger

Představte si, že byste dokázali nastavit vaši školní počítačovou učebnu za méně než 1 minutu.
Představte si pracovní stanici pro vaše žáky, která je rychlá, bezpečná a intuitivní.

Na našem workshopu se pobavíme o tom, jak se chromebooky dají využít ve škole a přímo ve výuce jednotlivých předmětů.

Připravili jsme pro vás různá zařízení a sami si vše prakticky vyzkoušíte.

Fixujeme reflexi

Pavlína Loňková a Magda Tylová

Učitelé tuší, že je důležitá, ale často na ni prostě nezbyde čas. Co je to REFLEXE, proč je zásadní na ni myslet, jak si na ni najít čas a jak to zařídit, aby nám pomáhala v učení - tomu všemu se pokusíme přijít na kloub. Nabídneme jednoduché techniky, které využíváme ve svých hodinách, a prozradíme i to, proč jsme některé z nich už opustily.

Slovníkem dnešních mladých (kterému taky někdy nerozumíme) - nechceme flexit, ale fokusit, reflexit a fixovat. Fixy s sebou.

Prázdninové online objevy

Petra Boháčková a Bohuslav Hora

Petra a Slávek se s vámi podělí o svoje prázdninové on-line objevy.

Pojďte s nimi prozkoumat jeden zajímavý odkaz a jeho využití ve výuce napříč předměty.

Novinky z Google pro školy

Radovan Jansa

Google nás nenechává zahálet a stále nás zásobuje novinkami, které nám zpříjemňují život a umožňují nám efektivněji pracovat. Společně se podíváme na vybrané novinky za poslední rok, které se hodí nám učitelům a využijeme je ve škole. A taky nahlédneme do blízké budoucnosti, co pro školy Google dále chystá.

Hrátky s Ozoboty

Simona Špačková a Pavel Špaček

Ozobot je prostě Ozobot. Byl jedním z prvních a ač uplynula již pěkná řádka let, je tu s námi stále. 🙃 Pojďme se tedy podívat na využití těchto nenápadných a roztomilých robůtků ve školní praxi. Od prvního seznamování a kreslení barevných kódů fixami se postupně posuneme do říše složitějšího přemýšlení nad ukázkami pracovních listů napříč předměty 1. i 2. stupně. Budeme objevovat, bavit se, informaticky myslet, hrát si a rozvíjet mnohé další kompetence...

Kyberdžungle pro učitele a děti (nejen) na 1. stupni ZŠ

Miroslav Mráz

Kyberprostor dnes představuje pro děti zdroj zábavy a informací, ale také mnoha nástrah (od kybergroomingu, šikany, až po ztrátu citlivých informací). Materiálů je mnoho, ale kdo se v nich má vyznat a jak je spojit do pro děti dobře představitelných souvislostí? Na tomto workshopu projdeme kyberdžunglí relevantních online rizik zasazených do kontextu formou příběhů, kdy jsou žáci postaveni před konkrétní situaci a musí udělat rozhodnutí, které ovlivní jejich další kroky. Vyzkoušejte si sami, jestli kyberdžunglí projdete bez šrámu.

Digitální kompetence v kapse: aplikace pro žáky i učitele

Václav Maněna

Praktické aplikace na mobilu i počítači, které využijí učitelé i žáci. Ukážeme si, jak při práci s aplikacemi přirozeně rozvíjet digitální kompetence. Není se čeho bát!

Zero Preparation Activities

Vendula Smith

Vybrala jsem své oblíbené aktivity k procvičení slovíček a gramatiky, na které není nutná (téměř) žádná příprava. Workshop bude zaměřený primárně na žáky 1.stupně, většina aktivit je ale vhodná pro jakýkoliv věk. Vše bude offline, bude nám stačit papír, tužka a dobrá nálada. Workshop bude veden v anglickém jazyce.

Autenticita v rozvoji dovednosti psaní

Stanislav Štěpáník

Mnozí vyučující literární výchovy vědí, že v centru zájmu hodin literární výchovy by měl být kvalitní umělecký text. Jak ale s textem pracovat, aby žáky čtení bavilo, vybízelo je k opravdovému přemýšlení nad smyslem textu a sdílení zážitků z četby? Jak docílit toho, aby se z hodin literární výchovy nestala jen „hodina čtení“?

Workshop představí, jak vzdělávací řada Literární výchova pro život rozvíjí a podporuje u žáků na 2. stupni ZŠ různé čtenářské strategie, tedy postupy, které pomáhají k efektivnímu čtení a k prožitku z četby.

Jak u žáků na 2. stupni ZŠ podporovat a rozvíjet čtenářské strategie?

Veronika Švecová

Mnozí vyučující literární výchovy vědí, že v centru zájmu hodin literární výchovy by měl být kvalitní umělecký text. Jak ale s textem pracovat, aby žáky čtení bavilo, vybízelo je k opravdovému přemýšlení nad smyslem textu a sdílení zážitků z četby? Jak docílit toho, aby se z hodin literární výchovy nestala jen „hodina čtení“?

Workshop představí, jak vzdělávací řada Literární výchova pro život rozvíjí a podporuje u žáků na 2. stupni ZŠ různé čtenářské strategie, tedy postupy, které pomáhají k efektivnímu čtení a k prožitku z četby.

Video bez hudby je jako třída bez dětí

Milan Khas

Ve školním prostředí často tvoříme žákovská videa. V současné době existuje mnoho možností, jak pro ně získat ten správný hudební podklad. Během setkání si ukážeme některé z nich, ale povíme si také, jak získaný hudební podklad upravit a mnoho dalšího. Představíme si také možnosti a inspiraci pro tvorbu žákovského podcastu a storytellingu. To vše ve volně dostupném a jednoduchém programu.

Jak hodnotit novou informatiku? Přeci formativně!

Stěpánka Baierlová a Roman Podlena

Pojďme vzít novou informatiku jako příležitost ke změně. Nejen ke změně obsahu, jak nám nově ukládá RVP, ale i ke změně přístupu, metod a hodnocení.

V rámci workshopu se tedy zaměříme na formativní hodnocení v informatice. Pobavíme se o tom, jak může vypadat cíl hodiny informatiky, jak získat důkazy o učení či naučení a jak dávat zpětnou vazbu. Vše si vyzkoušíme na aktivitách, které vytváříme na podporu nové informatiky na naší škole a které můžete ve výuce se svými žáky využít i vy.